Jag har bytt till mig detta skåp från pappa. Det är i väldigt dåligt skick, vi har tvättat av mängder av fågelbajs och spikat fast lister som halvlossnat upptill och nedtill. Det kändes inte alls fräscht innan dess... Invändigt saknas hyllplan, som ni ser (vi ska sätta in nya), och det är målat med en äcklig gul och blå färg. MEN: proportionerna är fina, det är ett rätt så smalt och litet skåp och det passar in i vårt vardagsrum där det inte är så högt i tak eller gott om plats.
.
Nu till frågan, det ska målas om (för det är inte originalmålningen man ser, vare sig på in- eller utsidan) - i vilken färg??? Helt vitt vill jag inte ha det, men jag tänkte måla matt kritvitt inuti. Utsidan kan jag inte bestämma mig för vad det ska vara för färg på. Jag var lite inne på svart, men hur läckert det än kan tyckas, så tror jag det blir lite för dominant i rummet. Vad säger ni om grått (mörkgrått? rökgrått? ljusgrått?) eller ska jag gå på den "smutsbeiga" skalan och ta någon färg som mullvadsbrun eller potatisbeige? (Färgnummer till sådana färger mottages i så fall också tacksamt.) Jag är ju en sådan färgfegis, så jag vill inte måla det i någon retrofärg som turkost eller orange, de tipsen kan jag vara utan ;-)
.En följdfråga blir då; ska skåpet vara enfärgat? Ska speglarna/någon av spegelramarna/någon list gå i någon annan ton? Eller blir det för mycket "dala-allmoge" i negativ bemärkelse då? (Missförstå mig rätt, allmoge i original tycker jag är fint, men jag är inte förtjust i ommålningar så som skåpet redan ser ut idag).
.Om det kan vara till någon hjälp, så är vardagsrummets tapet vit- och ljusbeigerandig, sofforna är vita/beige, här finns ett grått soffbord och ett gråvitt skåp med runt krön, samt det vita skåpet som innehåller tv, vit kakelugn, vita gardiner, vit bokhyllevägg och golvet är såpskurade plankor. Ett inlägg som visar våra möbler i rummet väl
hittar du här.
.Och jo... höll ju på att glömma. Är det någon som har ett bra tips för att få skåpet att lukta fräschare inuti? Just nu luktar det lite unket sådär som gamla, lite fuktiga möbler brukar göra. Jag tycker det blir bättre (det har stått inne i två veckor nu), det luktar bara om man öppnar dörrarna. Hoppas ni kan ge mig några riktigt bra tips både på färg och luktborttagning!