28 januari 2009

Matplatsen

Idag blir det bilder från vårt kök, närmare bestämt matplatsen. Det är nog en hel del ni har sett innan...



Matbordet är ganska litet, två stolar går in på varje långsida. På yttre kortsidan sitter M i sin Tripp Trapp-stol (ej med på bild). Om vi blir fler brukar vi sätta in en bänk på andra kortsidan.


Stolsöverdrag från Nyblom o Kollén i ljusbeigerandigt. Oooooootroligt praktiskt när man har barn, bara att tvätta i 60 grader - man slipper byta tyget på sitsen när det blir fläckigt!


Den här medicinboxen köpte jag i helgen på min "permission" från familjen. Kommer från Clas Ohlsson och kostar endast 149 pix. Det är många bloggare som har köpt den, jag har sett den hos både Vita villa vila och Tusen idéer och en fröken. Den passade så perfekt i mitt vita och grå kök att den fick stå framme i hyllan ett tag.



En gammal gråmålad trälåda som hyser lite papper och bredvid, på diverse små plåtbrickor, står gamla franska salt- och pepparströare som jag köpt på Tradera.



Några av kokböckerna jag älskar ser ni här. Har ni inte dessa bör ni införskaffa dem genast: "Rosendals trädgårdscafé" (en klassiker), "Sommarljus" (gör att man vrållängtar efter sommaren), "Festligt runt bordet" (av min favoritinredare och -stylist Bitte E:son Forsberg), "Kärlek, oliver och timjan" (massor med god mat), "A piece of cake" (Leila gör en aldrig besviken) och "Njut en liten smula" (riktiga mormorskakor och helt otroliga tårtor...).
.

Stora porslinsskålar på översta hyllan.


Socker, kryddor och annat man behöver när man äter. Står praktiskt på en zinkbricka på ett av hyllplanen.



Matbordet köpte jag för några hundralappar i Moheda. Det såg verkligt inte mycket ut för världen då, men måtten var de rätta, och med lite vit färg på underredet och linolja på bordsskivan så blev jag kanonnöjd.



Till sist en bild på ljuskronan som numera tillhör favoriterna, sedan knopparna blev vita istället för engelskt röda. Tänk att en sådan yttepyttedetalj kan göra så stor skillnad...

10 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Vilken härlig matplats ni har!
Även i StrandviksVillan ses den medicinboxen, hos oss i tvättstugan.

Vill bara skicka en virtuell blombukett till dig för att du delar med dig av vackra bilder och inspirerar så mycket, TACK!

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Ert kök är verkligen mysigt! Du har så många fina detaljer. Skönt att vara ute och lufta sig lite *ler*. Lådan verkar ju jättebra!
Min helg blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det var trevligt ändå! Igår var jag däremot iväg en snabbis. Köpte några pärlhyacinter och några loppisfynd, elkler några var fel. Jag hittade jättemycket textiler till min kuddprojekt, så nu måste jag sätta fart!

Kram på dig!
Karin

Det vita dårhuset sa...

Tack för tipset på medecinboxen==))
Vill oxå ha!!
Kram Erika

Anonym sa...

Jag var med sambon på Clas Ohlsson för en tid sedan och visade då medicinlådan för honom. Jag fick en väldigt oförstående blick av honom...Den fick inte följa med hem den gången, men jag kommer att smuggla in den hos oss vilken dag som helst.
Kram A-S

Lilla huset på prärien sa...

Ni har det så fint där i ert kök Kristin! Allting är utsökt och stilfullt. Och vet du?! Jag älskar också kokböcker! Jag kan inte få nog och köper hem nya hela tiden... men använder dem sällan. Har en stor hylla i köket som är helt full och då är det bara mina favoriter som får plats där *ler*. Kanske skulle ta och visa den någon dag ;)

Idag har jag varit iväg och köpt en hel låda med crokus som ska få hitta sin plats här hemma hos mig och ute i min trädgård! Härligt!

Hoppas allt är bra med dig!

Kram Jenny

Tulipa sa...

hej!
tack för rundturen i köket! Ser så mysigt och personligt ut med alla detaljer. Gillar stolsöverdragen, hyllorna med dina saker på...urmysigt!

Kram och ha en fin dag!

Mariette

Fröken Fräken sa...

Mysiga bilder från din fina matplats! På något vis blir jag sugen på att slå mig ner där och äta nybakade scones. :-)

Det där Moheda, varför i hela fridens namn ligger det inte närmare mig? eller varför uppfinner ingen på riktigt en magisk förflyttningsmöjlighet så att man bara kan stråla sig över dit? Det verkar ju vara rena himmelriket när man ska hitta loppisfynd!

Jo, är väldigt förtjust i min farmors gamla stolar, kommer egentligen från mina farföräldrars stolar där alla fina möbler (dvs äldre trämbler som kökssoffor, skåp m.m) fanns, för hemma ville man ju bara ha "moderna" 70- och 80-tals möbler... Hm, smaken ändras en del!!

Millygarden sa...

Åh vilken mysig nish ni har i vid matplatsen! Är den murad? Jättemysigt!

Kram Marina

Kamomilla sa...

Jag älskar ert kök! härliga bilder! snyggt och lättskött ser det ut att vara. Och du,angående kulorna på ljuskronan så förstår jag dig verkligen för jag är likadant. man kan liksom bara inte låta det vara och när man ser resultatet ser man att man gjort helt rätt! det är fast vid så lite...

Anonym sa...

Åh, tack för tipset om medicinväskan, den ska jag investera i.
Så härligt med familjefri helg. Det önskar jag mig med. ;)