04 februari 2012

Fint i hallen

Idag måste jag nog ge oss tre guldstjärnor var, vi har varit duktiga och fixat en massa saker som blivit liggande. Vi har satt upp den nytillverkade luckan för diskmaskinen (ni vet hur naket jag tyckte det var). Jag har vikt tvätt till ett helt kompani, dammsugit och plockat, plockat, plockat...

Jag fastnade för Jannices inlägg om hallar och feng shui, så därför ägnades vår veranda lite extra omsorg. Enligt feng shui, är hallen den viktigaste platsen i hemmet. Här strömmar energin in i huset. Genom att ha ordning och reda i hallen, blir energin "omhändertagen" på bästa sätt och kan lättare ta sig vidare in i hemmet. Handen på hjärtat, hos oss är det inte alltid den snyggaste platsen. Alla som har småbarn vet hur ofantligt mycket kläder det är i omlopp dessa vintertider, typ en miljon vantar och nittioåtta mössor (mysteriet med hur det ändå kan vara svårt att hitta matchande vantar eller en enda mössa återstår att lösa...).

Eftersom temperaturen nu stadigt ligger (långt) under nollan, plockade jag bort fleecefodrade gummikläder till barnen och vips var ju hallen femton kilo lättare. Vantar, mössor och halsdukar åkte utan undantag i en korg, som hängdes upp och inte fick fortsätta stå mitt på byrån. Där ställde jag istället en bricka med ett doftljus och lite pynt, som fick bli syrenkvistar i en emaljkanna. Ahhh, det kändes, helt plötsligt var det ju fint på verandan igen!

Har ni sett hur vacker kvällshimlen är i bakgrunden? Fräsch och fin, precis som hallen nu!
(Emaljkanna från Ikea, doftljus från Affari.)

Fler tips från Jannice om bra feng shui-lösningar för hallen:
  • Ska man börja med feng shui någonstans, är det i hallen.
  • Hallen står för livsväg och karriär inom feng shui.
  • Hallen är det första du ser när du kommer hem och det sista du ser när du går. Det måste ge ett bra intryck.
  • Satsa på dold förvaring, så att det inte blir rörigt.
  • Skapa en plats och pryd med färska blommor och ett doftljus.
  • Det är extra gynnsamt att arbeta med vattenelement som svart, assymetriska former, glas och vatten.

5 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Hej Kristin
Låter som bra råd :)
å missa nu inte,,,,,,

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

redan 89fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Geta sa...

Håller med om att hallen är viktig OCH svår att hålla ordning i! Ni verkar iaf ha gjort ett bra jobb.
Kram Agneta.

Kia sa...

Ja, byrån i hallen är en sån där avlastningsplats. Har jag väl lyckats plocka undan kommer det någon annan och lägger något där. : )

HA en toppen söndag!
Kram Kia

Millygarden sa...

Kul med tipps om feng shui. Konstigt nohg har jag aldrig läst om fengshui men tror att jag omedvetet har mycket av det i mig och vårt hus känns rätt bra för feng shui.

Ha en fin dag!
Kram Marina

Kamomilla sa...

Tack Kristin- jag behövde verkligen det där!!