04 september 2013

Septembersol över köksträdgården

Frisk och klar septemberdag idag, med knallblå himmel och sprakande färger i köksträdgården. Vansinnigt synd bara att anledningen till att jag är hemma mitt på dagen är att jag och barnen är förkylda... men så är det på hösten när man börjar jobba och går till skola och dagis efter semester. Ett härligt bacillutbyte... not!

Den här kombinationen blir jag glad av varje gång jag tittar dit! Ringblommor och mangold,
så himla vackert med de oranga tonerna i ringblommorna med mangoldens röda stjälkar.
En favorit i sommar har varit att göra mangoldpaj - jag fräser helt enkelt mangold ihop med gul lök,
pressad vitlök och lägger i ett pajskal och på med äggstanning, det är kanongott!
Ringblommorna använder jag som dekoration på kakor och i sallader.

Underhållet på den här gamla gjutjärnssoffan får hamna på 2014...

Kan ni gissa vad detta är? Det är mina förvuxna rädisor som har blommat och bildat små ärtskidor...
som faktiskt är ätliga!!!! Smakar krispigt och lite pepprigt, jättegott i sallader!

Äppelsquash var första året jag odlade. Jag kom igång alldeles för sent och sedan var det väldigt torrt,
men några små tennisbollsstora squashar blir det i alla fall...

1 kommentar:

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilka härliga bilder!
Ha en riktigt härlig onsdagkväll!
Kram/Lena