24 mars 2007

Somrig mat

Solen skiner och det är underbart vårväder! Jämt såhär års blir jag sugen på att laga mat med mycket grönt, och här följer mina favoritböcker som jag alltid hittar massor med inspiration i (alla priser jag anger är på Adlibris):


  • Festligt runt bordet (2005) av Bitte E:son Forsberg. 205 kr. Jag älskar Bittes mat!!! Hon gör ofta reportage till tidningen Lantliv och har alltid mycket fräsch, grön mat - ofta plockvänlig, något som jag tycker om. Min absoluta favorit.
  • Kärlek, oliver och timjan (2001) av Anna Bergenström. 99/149 kr. Mycket "medelhavsmat" och inspiration från Indien, betoning på grönsaker/vegetariska rätter men det finns egentligen allt i denna bok, från kötträtter till kakor. Fanny Bergenströms foton är underbara. I höstas kom Under valnötsträdet (2006) av Anna och Fanny Bergenström, 233 kr. Gav bort den till min syster i julklapp men hade gärna behållt den själv för den verkar också supermysig.
  • Sommarljus (2004), av Jim Hensley/PaulLöwe/Nina Hensley Dreyer. 125 kr. En norsk trio som skriver om mat, livsstil och inredning. Tycker fokus ligger på picknick och mat man äter ute, dvs lite enklare maträtter. Den här trion har också gjort Vinterns och julens glädje (2001) som kostar 182 kr och är en likadan bok - fast för vinterhalvåret. Köpvärda båda två!
  • Min mat (2003) av Monika Ahlberg, 271 kr, är också en bra bok med mycket recept på fräsch mat, ofta lite italienskinspirerat. Men jag vet inte, jag tycker Monika Ahlberg är en aning tjatig och upprepar sig ofta med samma recept om och om igen. Fler titlar av henne är bl a Örtamat (2004, 179 kr), Picknick (2005, 195 kr) och nya Monikas bästa menyer för våren (2007, 155 kr). Håller nog ändå Rosendals Trädgårdscafé som den mysigaste av hennes böcker, kanske för att den var den första? Finns sedan ett par år tillbaka i häftad upplaga för 125 kr om man aldrig köpte den inbundna utgåvan.

Längtar jättemycket efter färsk, ljusgrön sparris och rödlila rabarber!!! Tittade ute i trädgårdslandet och rabarbern är ett par milimeter hög nu så det dröjer ännu ett tag innan man kan skörda egen rabarber...

1 kommentar:

bitte sa...

Vilken fin blogg du har, hamnade här av en slump när jag jobbade med mina inredningsprojekt !

Vad roligt att du tycker om min mat och min bok. Blev glad när jag läste det, håller på med nya idéer och tankar på nya projekt tills dess får du laga maten i boken eller läsa våra recept i de tidningar som vi medverkar i.

Kram och Tack från
Bitte E:son Forsberg