10 april 2011

Grönt och turkost

Vårens färger är för mig grönt och turkost. Inte för att jag klarar dessa färger i särskilt stora doser, men som inslag på detaljer och accessoarer tycker jag det är jättefint. Idag bjuder jag på fler bilder från reportaget vi gjorde hos Anna som nu finns att se i Bolig Dröm, Anna hade ordnat det så vackert med just lagom inslag av vårgrönt, turkosblått och hela hemmet sprudlade av vårkänsla. Det är Lotta som har tagit bilderna.





Jag har fått riktiga vårkänslor nu, så det kändes så bra att ta fram dessa bilder och titta igenom och få lite inspiration och idéer. Gammalt porslin med grönblått mönster, som på skålen ovan, hittar man ofta på loppis. Namn på serviser att leta efter är t ex Venus, Asiatic Pheasants och Anna Original (som senare kom att kallas Grön Anna). Just nu finns det mycket vaser och ljuskoppar i grönt och turkost glas i affärerna - bara ut och leta! Gamla patentflaskor skimrar ofta i ljusblått och är jättesnygga med en enkel kvist som får grönska eller en ensam snittblomma i. Om du inte har tagit fram egenövervintrade pelargoner så finns det stora möjligheter att hitta vackra ljusrosa mårbackor eller limegröna vita rosenknoppspelargoner i blomsterhandeln nu, och de börjar också "riktiga" kryddplantor - hur underbart är inte det? Jag brukar ofta köpa en basilika eller salvia och ha i köket bara för doftens skull! Eller förnya med några nya turkosa frottéhanddukar till badet (förresten, läs här om vad Jannice skriver om grönt i badet), eller blåvita kökshanddukar (Himla, Nyblom o Kollén och GreenGate har alltid handdukar i dessa färger). Det finns många sätt att ta in våren på!

9 kommentarer:

Linruz sa...

Hela reportaget var jättefint :)
Ha fin söndag Kram
Lina

Villa Björkenäs Backen sa...

God Morgon!

Här hemma är vår känslorna på gång!
Vilka fina bilder!

Ha en fin söndag

Kram

Fågel Blå sa...

God Morgon!!!!
Åh så vackert med turkosa inslag!!!!
ha en fin söndag!
Kram kathrine

LissenTo sa...

Åh s¨fint och färger som jag tycker som mycket om.
Riktig vårkänsla i dom vackra bilderna.

Må så gott. // Lissen

Kamomilla sa...

Härligt!
och jo, färger är bra, men bara i små doser.. :) Just sädär lämpligt. För mig gäller färger i de små detaljerna som är lätta att plocka bort när man tröttnat. :)
Basen är ju alltid ljus :)

Ljuva lantliv sa...

Hej Kristin!

Hoppas allt är bra! Så roligt att få se bilderna på både bloggen och i tidningen. Ni är så duktiga. Jag är så glad att reportaget blev sålt. Det var verkligen en mysig dag vi fick tillsammans förra våren. Sedan dess har Liv och Viktor kommit och berikat vårt liv. Mina små fyller snart 3 månader, tiden rusar iväg.

Ha det så bra!!

Många kramar
Anna

Millygarden sa...

Jättefina bilder tyvärr har jag inte tidningen.

Kram Marina

Essay_writer sa...

great colors

Johanna Stålros sa...

Håller med dig om att grönt och turkost verkligen är vårens färger! De gör en på så fint vårigt sprallhumör;)
Fint inlägg/ Johanna