21 maj 2014

Längtan

När jag skrev om orangeriet i förra inlägget, så var det ungefär såhär jag tänkte mig att min 40-årsfest kunde se ut (dock skulle jag ha klätt mig lite mer festligt, haha!). Nåja, det finns ju fler födelsedagar att fira i orangerier. Jag är hur nöjd som helst med att vi fått ett gästhus/lillstuga istället för orangeri/växthus, men det gör ju inte att jag längtar mindre efter ett glashus! 


Här är några favoritbilder just nu från min pinterest board "Gardening ~ greenhouses, sheds"...










Som ni kanske kan ana av bilderna kommer vårt orangeri inte att bli någon perfekt historia av glas och aluminium. Nej, vi har samlat material till det i flera år nu. Hittat ett parti oregelbundet skiffer som ska ligga på golvet, fått några runda fönster som ska sitta i gavlarna... köpt en liten svart kamin från Norrahammar som ska få värma upp huset... hittat stora, spröjsade fönster som har suttit i en gammal byggnad i en Folkets park-teater och andra som kommer från ett sanatorium... lite överblivet enkupigt tegel ska få ligga på taket. Allt det här ska vi försöka foga samman till en enhet så småningom.

Genom att långsamt samla ihop det byggmaterial som krävs över en längre tid så kommer inte kostnaderna i en klump (det passar åtminstone vår plånbok), och man har tid att vraka och välja bland alla fina saker som faktiskt omsätts på Blocket och liknande marknader (fast när hjärtat väl bankar för en sak - ring då fort och tveka inte, annars kanske någon annan är där och nyper fyndet framför ögonen på dig!). Vi var nyligen på en byggnadsvårdsbutik och tittade bland annat på deras begagnatlager av fönster och dörrar. Visst var fönsterna jättehäftiga, men priserna var därefter också. Då var ändå butikens fönster och de fönster vi har kommit över privat i samma skick (som innebär att all den där roliga kittningen och linoljemålningen återstår att göra själv...). Mitt råd är att om man har gott om tid på sig, så kommer man hitta allt man behöver genom att själv leta upp bit för bit och då behöver man inte köpa materialet i en dyrare butik.

Vi får se hur det går med planerna och när vi hinner påbörja bygget. Drömmarna och längtan efter ett orangeri vet jag sitter i för det har de gjort i massor av år nu!

(Alla bilder i det här inlägget är hämtade från Pinterest.)

3 kommentarer:

Bokcaféet i byn sa...

Hej Kristin!
Först av allt, vilken vacker blogg du har! Jag är alldeles hänförd och surfar runt bland alla vackra foton och inlägg! Hit kommer jag att återvända!
Jag bor i en trelängad gammal gård i Skåne med växthus (som mannen byggt åt oss av gamla spröjsade fönter)och just nu drömmer vi om att bygga ett orangeri också. Växthuset är proppfullt med tomat- gurk- och melonplantor. Googlade på orangeri och hamnde på din blogg!
Vilka vackra orangeri-bilder du funnit!
Vänliga hälsningar Anna

angie sa...

ich liebe alle bilder, es ist sooo schön bei ihnen!!! alles liebe von angie aus deutschland

Kukkaiselämää sa...

Jättevackra bilder. Jag drömmer om "a garden shed" också.