27 januari 2015

Ett skåp till, eller hur jag numera hänger ihop med Gustav III

Idag ska jag skriva om något som jag är bra på. I alla fall om ni frågar min man. Jag är jättebra på att nosa upp saker på Blocket som han sedan får hämta. För det mesta muttrar han inte alltför högt utan delar min förtjusning över det jag har hittat. Tack snälla, snälla S.

Månades januarifynd är ett skåp med proveniens. "Proveniens är ett begrepp inom konstvetenskap och i musei- och arkivverksamhet som innefattar uppgifter om ett värdefullt objekts ursprung samt ägar- och annan historia", står det på Wikipedia. Nu vet jag inte om detta skåp kan kallas värdefullt, men det är ju i varje fall gammalt och i originalskick. Det ska ha tillverkats till Claes Depken Anckarström (1627-1702) på Sågarbo herrgård i Älvkarleby, norra Uppland. De vi köpte skåpet av hade själva ägt Sågarbo och flyttat skåpet därifrån, så historien är alltså sann. Jag hade ingen aning om vem Claes Depken Anckarström var, men om man, som jag, älskar 1700-talet, klingar ju namnet Anckarström bekant. Jacob Johan Anckarström var den som sköt Gustav III på maskeradbalen den 16 mars 1792. Efter lite googlande så konstaterar jag att Jacob Johan var barnbarns barnbarn till Claes Depken, som 1676 adlades Anckarström. Claes gifte sig med Helena Honnon, som hade två söner med sig i boet från sitt första äktenskap. Dessa pojkar adopterades av Claes, och det var så ätten Anckarström levde vidare för Claes och Helena fick aldrig några egna barn tillsammans. Eftersom Claes dog 1702, är nog skåpet förmodligen tillverkat på 1600-talet, det har en typisk barockstil. Den Anckarströmska ätten övergick till att heta Löwenström efter kungamordet, men nu är den utdöd på både svärds- och spinnsida. Vill ni läsa mer, rekommenderar jag Wikipedia eller Adelsvapen.

Bland de mest romantiska och roliga träffarna var denna, där det berättas en kärlekshistoria med Depken inblandad. Där hittade jag också en bild på Sågarbo herrgård, där skåpet alltså ursprungligen stod.

Underbart vackert hus om ni frågar mig!
(bild lånad från www.leijel.se)

I vilket rum tror ni skåpet stod? Man börjar ju genast spekulera!
(bild lånad från www.upplandia.se)

Såhär ser skåpet ut. Vår son som är tolv år tyckte det var det fulaste han sett och sa "menar du på allvar att du har betalat pengar för det här, mamma..." när vi kom hem med det. Själv tycker jag att det är vansinnigt häftigt. Inte snyggt, men härligt. Sådär råcoolt. Bilden är tagen innan vi ens har tvättat av skåpet så det är fortfarande lite dammigt och skräpigt. Vi ska lämna in det till en möbelrenoverare som ska hjälpa oss att laga i flisan som saknas nere till vänster, och sedan får vi se om vi ska återställa skåpet nertill, där det trillat av en bräda (under dörren) samt golvlist. Eller så får det vara som det är, vi får se vad experten säger. Jag tycker hur som helst att det är tillåtet att vara lite skamfilad när året man tillverkades under började på 16...


Inga kommentarer: