23 januari 2015

Garderob - före och efter

Idag ska jag visa uppdateringen av min garderob i sovrummet, där jag har mina kläder. Den har tidigare varit snygg på utsidan men bedrövlig på insidan... Äntligen gjorde jag slag i saken och piffade till den lite.

Såhär ser garderoben ut från utsidan. Den är platsbyggd och går från golv till tak, något jag starkt förespråkar! Det blir så himla snyggt, tycker jag, det smälter in bra i rummet och ger maximalt med förvaring. Sidorna är byggda av hyvlade, spontade brädor. Samma golv- och taklist som i övriga rummet har använts upptill och nedtill. Ett par gamla skåpsdörrar som passade höjdmässigt köpte vi från en byggnadsvårdsbutik. Bredden på garderoben bestämdes utifrån dörrarna. Hela tanken med garderoben är att det ska se ut som ett gammalt skåp som står där.



Då kommer här hur garderoben såg ut på insidan... (ursäkta dålig bildkvalitet, det är en mobilbild). Insidan av dörrarna var omålade, murstocken som utgör garderobens "baksida" var omålad, skohyllan var omålad och hyllplanet upptill var av spånskiva som slagit sig på mitten. Klädstången var brun och ful och återanvänd från något annat projekt. Fråga mig inte varför snickarna valde att göra så när de byggde garderoben åt oss, men det har stört mig sedan dess!




Förvandlingen innebar följande:

  • Ett nytt övre hyllplan gjordes av spontade och hyvlade brädor, som vi hade liggande ute i brädförrådet. Extra kul är att brädorna är uppsågade på en lokal såg av vår egen skog (vi använde dem till nytt golv på höskullen, så dimensionen är egentligen lite för grov för vad man behöver i en garderob, men man tager vad man haver...). Längst fram handhyvlade min man med en profilhyvel som vi köpt på en bondauktion för många somrar sedan, så att vi fick en fin avslutning på kanten.
  • Dörrar, väggar, tak och hyllplan grundades och målades med matt väggfärg i nyansen "Kalk" som är en mjölkvit färg.
  • En ny rundstav inhandlades och målades i samma kulört. Upphängningsbeslagen återanvändes.
  • Botten och väggar tapetserades med tapeten "Edelweiss" i rosa från Rusta. Endast 49 kr/rulle, här kände jag att jag verkligen hade råd att misslyckas flera gånger om om det inte skulle ha blivit bra! Men det blev riktigt okej, trots att jag faktiskt aldrig har tapetserat innan. På ett ställe blev det ett litet veck men det har jag accepterat, då det döljs när kläder hänger i garderoben.
  • Plastlådor med små hjul, som gör dem lätta att dra ut, inhandlades också på Rusta. Jag hade turen att hitta lådor med mått som passade precis att få in på översta hyllplanet! Här har jag nu lagt scarves i en låda och i en annan tänkte jag ha bröllopsklänningen nedpackad. Kommer köpa fler lådor att ha på golvet i garderoben.
  • Jag gjorde en utsortering av kläderna, vilket slutade med att det blev en hel del plagg som jag nu ska skänka till någon klädinsamling. 
  • Kläderna hängde jag tillbaka i färgordning. En insikt jag fick i och med detta moment var att jag behöver inte en endaste blus till i åskmolnsblått och inte någon mer stickad grå klänning heller, haha!
Såhär blev det! Lite skillnad, eller hur? Känns mycket ljusare, fräschare och mer
funktionellt nu!

Hrm, blågrått är typ min färg... 

Ser ni den fina profilerade kanten? Det kändes trevligare med en sådan avslutning
än bara en rak kant.

Här syns golvet i garderoben. Jag tänkte komplettera med fler lådor, och ska också
investera i skoblock!

2 kommentarer:

Bokcaféet i byn sa...

Hej!
Så jätte snygg garderob nu byggt! Den ska visas mannen min. Vi planerar för nya garderober fast i gammal stil för både oss och pojkarna. Mkt inspirerande!
Trevlig helg!
önskar Anna

maria at inredningsvis sa...

UNDERBART läckert lantligt skåp me likeeee :) önskar dig en skön solig helg

Ny post ute...vacker orientalisk inredning :)

LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion