16 september 2008

Att måla en korg

Titeln på det här inlägget ska egentligen vara: "Att måla en korg (eller: hur du lär din bebis att uppskatta att titta på målarfärg som torkar)", men det gick ju inte in i titelfältet... här kommer i alla fall den fullständiga beskrivningen för er som funderar på att apa efter.

Uppskattad tidsåtgång: 2 h 50 min om du har barn, för dig utan barn går det endast åt ca 25% av tiden

Detta behövs:
1 st halvårsgammal bebis, ganska gnällig
1 st ful korg som behöver målas om
1 st köksbord
1 st pensel
1 st burk vit grundfärg
gamla dagstidningar för att täcka bordet med

Såhär gör du:

1. Börja med att täcka bordet med tidningarna. Räcker inte tidningarna? Skarva lite, och hoppas att det inte rinner ner färg emellan. Se upp så att bebisen inte är för nära tidningarna, då river hon ner dem på golvet.

2. Jag sa att du skulle sätta bebisen längre bort, nu river hon ju i tidningarna.

3. Börja med att måla korgens botten.

4. Plocka upp bebisens leksak från golvet så att hon har något att leka med, annars blir hon otroligt gnällig.

5. Fortsätt måla korgens sidor.

6. Plocka upp bebisens leksak från golvet. Om hon är otroligt gnällig, sätt in nappen i munnen på bebisen.

7. Ignorera att det börjar lukta sur mjölk. Det är faktiskt inte den otroligt gnälliga bebisen som har kräkts, utan spånkorgen som börjar lukta illa. Konsistensen på korgen börjar nu också kännas som blött knäckebröd. Lägg den här punkten på minnet under resten av projektet.

8. Plocka upp bebisens leksak och napp från golvet.

9. Nu har det gått så lång tid att färgen faktiskt har torkat på botten av korgen, du kan alltså vända korgen och måla den inuti.

10. Ge din son ett mellanmål bestående av Risifrutti, det kan du göra med vänster hand utan att släppa taget om penseln med högerhanden. Maka undan tidningarna på en kvadratcentimeters yta av köksbordet så att han kan sitta där och äta. Har du tur blir bebisen intresserad av vad storebror äter, så hon inte är så otroligt gnällig de närmaste tio minuterna. SKYNDA DIG DÄRFÖR ATT MÅLA INSIDAN AV KORGEN.

11. Tala om för din son att det som luktar illa inte är bebisen, utan korgen. Bry dig om att svara på följdfrågan ("Varför då?"), det har du ändå ingen aning om.

12. Nu är korgen färdigmålad första gången. Låt den nu torka medan du tar hand om dina båda barn på ett lite mer trevligt sätt.

13. Måla korgen en andra gång så fort färgen är stryktorr, bry dig inte om att det står att man ska vänta längre i instruktionerna på burken. Som tvåbarnsmamma har man inte tid med sådant tjafs.

14. Placera med fördel bebisen i sin säng så att du slipper repetera punkt 6 och 8 alltför många gånger. Hon kommer förmodligen fortsätta vara otroligt gnällig men försök bortse från det och tänk istället på att den andra strykningen alltid går mycket fortare än den första.

15. Se till att den andra strykningen går mycket fortare än den första.

16. När korgen är färdigmålad, glöm inte att skölja ur penseln ordentligt och tvätta bort alla färgfläckar från dina händer...

17. ... och från bordet, eftersom det inte var täckt ordentligt...

18. ... och från bebisens händer, eftersom hon satt för nära. (Detta steg kan göras senare, om bebisen mot förmodan har råkat somna.)



Ja, nu är korgen målad i alla fall! Den blev avsevärt mycket trevligare i vitt. Men det var ett rätt trist projekt, den luktade som sagt väldigt illa under målningen...! Nu ska den få stå i hallen, jag hade tänkt att ha barnens mössor och vantar i den, det är ju hög tid att plocka fram dem nu (här hos oss har det inte varit mer än 6-9 grader varmt i flera dagars tid nu). Jag vet inte vad det är med den otroligt gnälliga bebisen, kanske är det tänder på gång, eller så är hon bara frustrerad över sin tillvaro (att hon vill mer än hon kan). Hur som helst så känns det ändå ganska uppåt här, även om jag har väldigt lite tid över till "mina" saker. Jag följde Kamomillas råd om att markera alla inläggen på Bloggkoll som lästa och nu har jag bara läst ikapp mig på mina absoluta favoritbloggar. Känns otroligt mycket mindre stressande på det sättet.

Imorgon fyller min son 5 år. TÄNK ATT HAN ÄR SÅ STOR! Puss på dig J, min storis!

9 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Men hej Kristin!

Ja, det är ett hopplöst projekt. Vet du att jag köpte en likadan på loppis i Lördags som jag fotade idag. Har tänkt mig gjort ett före och efter inlägg för en gångskull!
Jag hoppas mitt lilla projekt går snabbare, minstingen är ju på dagis nu.

Många kramar till er, och den blev jätte fin!

Karin

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar. Fast min lilla är ju bara fem månader men har fasligt långa armar. Och grattis till storkillen! Apropå vad du skrev hos mig - det är synd att vi har så många mil emellan oss. Du hade mer än gärna fått komma och fika hos mig. Blir livet allför pestigt de närmaste veckan kan du ju alltid ring... Jag kan inte komma och hjälpa dig, men jag kan i alla fall lyssna när du spyr galla och förstå hur du menar! Scrappa ska man göra när man känner att man har tid. Annars blir det ändå inge bra... Kram MJO

Hannis sa...

Skrattar högt!
Vilken underbar beskrivning på målningsarbete!

Kristin,Tack för dina fina rader!
Dom värmde långt in i hjärtat.
Det blir tungt i bland och svårt att hålla humöret uppe.
Men du har så rätt i det du skriver om att det ger ett annat perspektiv på vad som är viktigt dom bra dagarna.
Tråkigt att du ska behöva ha värk och elände dock!

Skickar massor av kramar tillbaka och tack för skrattet!!

Kamomilla sa...

Åh vad jag skrattade! (förlåt) men det är ju så beskrivande..

Vad bra att du hade nytta av rådet! :)

Kram!
p.s korgen blev fin!

Ett hem på landet sa...

Hi, hi...va roligt att läsa i din blogg idag. Så kan det gå när man har småbarn och ska pyssla och måla.

Grattis till stora killen!!!

KRAM

Hem och Lycka sa...

*fniss* Härlig beskrivning hur man målar en korg och jag konstaterar att den blev kanonfin! kram

Pysselpralinen sa...

Vilken underbar berättelse om livet som småbarnsmor med pysselbehov!
Du skriver ju så härligt att jag riktigt kan se hela situationen framför mig. Himla kul scen måste jag säga. Hihi.=)
Kanske var det inte så kul just i stunden?

Som (än så länge) barnlös är jag ju bortaskämd med att kunna oyssla ifred. Ändå tycker jag att tiden inte räcker till. Men jag ska tänka om. För om man under tiden man målar en korg även hinner utfodra ett barn och sysselsätta ett annat borde jagsannerligen inte klaga!

Korgen blev ju finfin!

Helena Dovier sa...

Gapskratt! :-))) Jag kan se alltihop framför mig! Jösses, vilket mekande med att parera två barn samtidigt som man målar korg :-). För egen del behöver jag bara se till att inte Justus sätter näsan mot det nymålade - och han brukar inte ens gå i närheten av mina målarprojekt längre för vid det här laget har han blivit helt målningsblasé.

Med skridskorna har jag inte tänkt göra så mycket mer än att låta dem hänga på hyllan i köket och bara vara snygga. Trist med pikarna som du får om dina fina, gamla skridskor - du får väl svara att du har tänkt starta en ny karriär som skridskoåkare och ta guld vid nästa vinter-OS :-/.

Skönt att höra att Speja äntligen är pigg igen! Och grattis till lillkillen i efterskott :-). Hoppas att kalaset blev lyckat!

Stor kram från Helena

Malin sa...

Skrattar så tårarna rinner!!! Försöker läsa högt för min man så att han också ska få en del av glädjen och samtidigt lite insikt i hur det brukar gå till här hemma under mina projekt men eftersom jag skrattar så jag tjuter när jag försöker läsa så ler han bara och skakar på huvudet åt mig..... Igenkänningsfaktorn är på topp!! Underbart formulerat :))