08 juni 2012

Mina små grå

Jag har många "små grå". Hjärnceller, jovisst några är nog kvar, och så finns det två skimmelfärgade ston och en hel flock med gotlandsfår här. Fast de små grå jag tänker på nu är mina grå måbler i olika varianter. Häng med på fotosafari och få veta mer...


Det här är en av de första grå möblerna jag fick/skaffade. Skåpet består av två lösa delar som från början egentligen inte hör ihop med varandra. Det kommer från min pappas antikaffär och jag och Sn fick det när vi flyttade in här på Mosshult, nämligen 2001. Skåpet är från början av 1800-talet men det är senare ommålat (det var dock redan gjort såhär innan vi fick det). Det här skåpet står i vardagsrummet och jag använder det till att förvara likörer och whisky (övre delen) och bordslinne (i de undre lådorna). Jag sitter ofta med datorn här när snedklaffen är nedfälld. Ett mycket användbart skåp, med andra ord!


Här är ytterligare ett skåp som hittade hem till mig via pappas antikaffär. Då var det i ganska eländigt skick. Baksidan bestod av en masonitskiva och dörrarna var från början helt av trä. Det fanns inga hyllplan Genom Lennart på Qvarnarps byggnadsvård fick det en baksida av tjocka, gamla plank och som dörrspeglar sattes gammalt handblåst fönsterglas in. Som hyllplan användes också gamla brädor som handhyvlades med en profilhyvel i framkant för att få en fin "finish". Sedan målade jag om det utanpå i Alcros nyans "Duva", en ljust varmgrå färg. Inuti blev det vitt. Nu är det vårt vitrinskåp i matsalen och här förvaras finservis, kristallglas och diverse uppläggnings- och tårtfat.


De här bilderna visar faktiskt två grå favoriter, men den grå karljohanssoffan sticker bara fram lite i framkant och den kan ni läsa mer om här. Skåpet är ett litet och behändigt skåp med nätta mått som dock också var en riktig bedrövelse när jag först bytte mig till det från pappa. Illaluktande och fullt med fågelbajs, blä, ingen munter syn! Våra insatser på skåpet har varit att byta ut masonitbakskivan till massiva plank, ändra om hyllorna invändigt och nytillverka några som saknades (i gammalt trä och med profilhyvling framtill), hitta nyckel och nyckelbricka som passade till låset. Den äckliga lukten fick jag bort genom att ställa outspädd ättika i en burk i skåpet (och låta det stå så i flera veckor!). Sedan målades det utvändigt i en kulört som heter Pidgeon Grey från Alcro och inuti med kritvitt. Just nu står skåpet i matsalen och det rymmer mina pysselgrejor.


Den här chiffonjén köpte jag avlutad på Blocket. Den är ungefär från 1850-1860. Chiffonjén var i fint skick i träet, så det enda jag har gjort med den är att måla den i en ljusgrå linoljefärg, nyansen Grå umbra, från Gysinge byggnadsvård. Den saknade helt lås och nyckelhålsbrickor och här har jag satt dit nytillverkade sådana i mässing i gustaviansk stil. Även dragringarna är i mässing, de befintliga beslagen (ej original) var i jugendmodell och av blank mässing vilket inte passade mig. Chiffonjén står i vårt sovrum och här förvarar jag bäddtextilier i lådorna och allsköns små prylar i de många lådorna bakom den övre klaffen. Du hittar mer information om projektet här.


Här är den sista grå möbeln jag tänkte visa idag, det söta lilla bordet jag köpte från Herbret Antik och som väl är från slutet av 1800-talet. Det står i vårt vardagsrum och används som sidobord. Jag gillar det i sin enkelhet, det är lite klumpigt och provinsiellt, absolut ingen "finmöbel", men det är just det fina i kråksången! Det har inte originalmålningen kvar men många bord från den här tiden hade just gråmålat underrede och svartmålad skiva, så färgsättningen är inte hämtad ur tomma intet.

 
*

Vad jag vill visa med det här inlägget är, att man inte alls behöver köpa möbler som är vackra från början. Det går att hitta på rätt mycket med bedrövliga individer... Min devis är att köper man något som är billigt för att det är i dåligt skick, så behöver man inte heller ha dåligt samvete för att man ger sig på möbeln med färg, ny inredning eller liknande, man förstör ju knappast någon fin "originalmöbel" ändå. Av de här fem möblerna är det bara den första (skåpet med rundat krön) och den sista (det lilla bordet) som jag har köpt i färdigt skick. De andra, liksom andra möbler vi har hemma och som jag inte visar nu, har vi lagt ner rätt så många timmar på för att få skapliga genom att bättra på snickerier, byta ut lister eller hyllplan, målat om och satt dit andra beslag. 

 

5 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Hej Kristin
Jisses vad mycket fint du har......
å missa nu inte......

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Liten Bod sa...

Fint jobbat! Jag håller med dig, ju skruttigare möbel desto mer törs man fixa :) Kram Tina

G:a Affären sa...

Åh så glad jag är att jag hittade "igen" dig och din blogg, för säkerhets skull har jag nu lagt mig som följare.
Härligt inslag med dina fina möbler, jag gillar också det grå. Själv har jag också räddat någon gammal möbel som stått ute hos en granne. Ett fint skåp bytte jag mot hästgödsel, gubben och jag är nöjda!
/Cia

Ewa`s Galleri sa...

Vad mycket fina möbler du har
Älskar gamla nötta möbler,Köpte i går 2 gamla stolar ,som jag tror ska få grå stomme och svarta sitsar
ha en skön söndag

mormorMärtas sa...

Va fina gamla möbler... min favorit var det lilla nätta skåpet... så fint i sin enkelhet.
Kram Annika