18 november 2012

Det första julpyntet

I år ligger jag efter på julpyntssidan, måste jag säga. Jag har liksom inte haft ork att börja pynta än. Det är inte det att jag inte längtar efter julen, utan att det är så mycket annat som som jag måste processa innan dess, både mentalt och fysiskt. Igår köpte jag i alla fall de första små hyacinterna så nu har jag kommit igång, om än lite sent och i sakta mak...


Förra året kom jag på idén att plantera hyacinter i gamla svarta gjutjärnsmortlar. De har en svängd form som liknar små urnor, som jag gillar. Mortlarna ligger dock bara på en bråkdel av priset av en gjutjärnsurna, om man letar på loppis. Just den här lilla morteln gav jag 60 kr för på ett loppis förra helgen. Hyacintlöken fick sällskap av lite mossa och lav, och små "silvernystan" som dekoration (de syns knappt mot laven).

För att mina två systrar (som båda är biologer) inte ska gå i taket, ska jag säga att de flesta lavar är fridlysta, och inte får plockas på växande träd. Den här laven har jag plockat loss från nedfallna grenar vilket är helt okej...

Inga kommentarer: