03 juli 2013

En trädgårdstanke

Blir ni för trötta på inlägg om blommor och trädgård? I så fall får ni nog sluta läsa på ett tag. Just nu är jag så förtjust i min trädgård och hur den blommar så jag är ute mest hela tiden och njuter. Som jag skrev innan verkar det ha hänt något i år, helt plötsligt blommar allting stort, villigt och glatt och att vara och jobba i trädgården är helt plötsligt roligt. Jag roar mig med att raljera över orsakerna, är det ett extra gynnsamt år i år? Eller har trädgården äntligen "vuxit till sig"? Eller har jag bara drabbats av den alltför vanliga åkomman bland kvinnor i min ålder, trädgårdsnojan? Jag vet inte hur många fyrtioåriga kvinnor som helt plötsligt blir intresserade av trädgård och hävdar med bestämdhet att det är jättekul att gräva och gödsla och rensa ogräs. Jag har aldrig riktigt förstått mig på dem, måste jag erkänna. Men som sagt, jag kanske har blivit smittad nu? Det är nog inte så allvarligt, för jag tycker fortfarande inte att grävandet är sådär värst kul. Det jag älskar är snarare "småpillet": att plantera växter, se dem växa, gruppera krukor och fundera över hur jag går vidare i trädgården med alla drömmar.




2 kommentarer:

Unknown sa...

Den åldern och "sjukan" har jag också drabbats av och det är sååå underbart:))

Anette sa...

Haha! förstår precis vad du "pratar"
om, var heller inte så intresserad förr, kanske inte heller hade samma tid, men visst är det mysigt...