06 mars 2013

Solig dag i mars

Det här söta citatet hittade jag på Pinterest. Visst är det passande nu när solen värmer? Det kan inte kallas sommarvärme riktigt än men å vad det är skönt att det går på rätt håll nu!
Jag har börjat köpa lite fröer och funderar på att plantera om lite plantor. Jag är ingen storodlare och mina fingrar har inte någon nyans av grönt, så jag satsar på säkra kort. Luktärt, krasse och squash ska jag dra upp här inne. Potatisar ska jag också förgro i sadelkammaren nu. När det blir varmt nog ska jag sätta ringblommor ute direkt i landet. I mina upphöjda bäddar ska jag ha rucola och rädisor. Jag ska också titta i örtbädden och se om någon persilja lyckats fröså sig (det har aldrig hänt tidigare så det tror jag inte händer i år heller) och komplettera med nya kryddplantor så jag får en härlig örtagård att skörda från. Det är ungefär så mycket odling som jag orkar, hinner och vågar ge mig på.

Nedan en fin bild från en härlig örtagård jag fotograferade förra året. Reportage kommer i Gård & Torp under våren/sommaren så jag vågar inte visa fler bilder därifrån. En riktigt klassisk, symmetrisk och strikt örtagård med öländsk kalksten som "golv" där kryddorna odlas i kvadrater. I mitten står ett litet citronträd i kruka. Ser ni förresten vad fint hus som har byggts för att härbärgera redskap och annat man behöver?


PS: Jag har beställt boken Köksträdgårdens historia av Marie och Björn Hansson, på Adlibris bokrea. Bara 95 kr! Passar jättebra nu när jag behöver lite inspiration och tankestöd inför odlingssäsongen. Samma par har även skrivit Kryddväxter, som jag fick i födelsedagspresent av mina systrar i höstas. Jag gillar att känna till historian kring saker och ting, det känns extra viktigt när man som jag bor i ett gammalt hus i en gammal odlingsbygd... Dessa böcker rekommenderas verkligen!



2 kommentarer:

Liten Bod sa...

Pinterest är ju kanon som sagt. Jag kanske också skulle ta och satsa lite på odling i år.... Kram Tina

Spirande grönt - sa...

Vilket sött redskapsskjul!

Ha en toppenhelg,
Rebecca