05 februari 2009

Virkade kakor

Ni som är i bloggvärlden måste väl ändå ha koll på att det är rätt inne med virkade kakor, tårtor och bakelser. Min man höjde på ögonbrynen och fattade noll, när jag sa att jag handlat garn för att jag skulle virka kakor, han hade väl föredragit om jag hade bakat några riktiga kakor istället. Det är lilla M som ska få en uppsättning kakor så småningom. Än har jag bara precis börjat på "kakburken", detta är vad jag har åstadkommit idag: en munk med rosa glasyr och två chokladkex med fyllning (länkar nedan, detta är gjort efter länk nr 1 och 9).





Det var inte helt lätt att hitta beskrivningar på hur man virkar kakor, när jag googlade kom det mest upp träffar som visade bilder på jättefina bakelser någon hade virkat, men inget "recept" på hur man gör. Jag tänkte i alla fall dela med mig av några träffar som jag fick, och som visade sig vara användbara:

1. Oreo cookies
2. Raisin cookies, chocolate chip cookies
3. Finska pinnar, maränger
4. Rulltårta
5. Kanelbullar
6. Pepparkakshus
7. Cupcake
8. Donut with frosting {1}
9. Donut with frosting {2}
10. Cupcake
11. Glassbakelser och fina bakelser
12. Glassbägare
13. Tårta
14. Tårta {saknar tyvärr bild}
15. Tårtbit {stickad}
16. Plum pudding
17. Engelsk konfekt {jag vet, de är inte bakverk, men väldigt söta!}

Vill du inte virka själv, finns det att köpa virkade bakverk hos Annating och Pennys house bland annat eller på Tradera eller Hemmagjort. Fina bloggar av tjejer som virkar allt möjligt hittar du här: Crochetra, Fröken Elsas virkblogg (här finns bl a en jättebra översättning av amerikanska virktermer!), Virkverket och Cupcakes & Hoyas - det är bara att hämta inspiration!

Har ni fler beskrivningar så dela gärna med er, jag är väldigt intresserad!

19 kommentarer:

Åsa sa...

Wow! Såna vill jag också ha! Det är ju jättefint att lägga på ett gammalt kakfat i fönstret. Du får lära mig näst nästa helg! (eller så lägger jag in en beställning hos dig ;-))

Bygatan sa...

Önskar att jag kunde virka. Tycker att de är så söta och härliga för barn att leka med. Nu är mina barn stora, men skulle vilja ha nånting i lekstugan som mina brorsbarn kan leka med.

Jättefint bord du hade fyndat!

Ha en fortsatt trevlig kväll, kram Lena

Liten Bod sa...

Så duktig du är, de ser jättefina ut! Även om jag nog lutar åt makens åsikt :))) Kakmonstret Tina

Lina sa...

Kul och väldigt lekvänliga! /Lina

Kamomilla sa...

Oj vad de är söta!!

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhh tack snälla för tipsen!

Jag virkar inte själv men ska be svärmor göra till mitt barbarn.

Kram Viveka

Karin Krut sa...

Vilka fina saker man kan virka :)
Ha en skön helg
Kram Karin

Sessan Arwen sa...

Å vilka häftga virkbeskrivningar du hittat. Ska sätta min mamma i arbete med en del av dessa så Arwen har att leka med sedan.

Du har blivit utmanad i min blogg att visa den 6:e bilden ur den 6:e mappen samt den 7:e bilden ur den 7:e mappen på din blogg samt utmana flera.

Jag måste få återgälda fikat snart innan jag börjar jobba igen. Hur är det har du börjat jobba?

Kramar

Sandra
www.sessanarwen.blogspot.com

Ingrid sa...

Stackars S som inte fattat galoppen...

VÄLDIGT FINA *stående ovationer*

Lilla huset på prärien sa...

Du har många strängar på din lyra Kristin! Jag väljer att inte ens klicka mig vidare för jag blir bara sur på mig själv att jag inte har någon aning om hur man stickar eller virkar. Jag vill helst kunna allting... felfritt. Men ack... så fungerar inte livet.

Dina bakelser är verkligen jättefina och det kommer bli mycket lek med dem tror jag :)

Kram J

P.S. Ditt paket gick iväg igår så kanske har du det idag...! D.S.

Anonym sa...

Så fina. Tyvärr kan jag ju inte virka... får hålla mig till stickningen istället.

Fröken Fräken sa...

Man märker att man inte är på topp när man ser sådana här toppen bakelser och inte direkt får lust att virka egna... Efter en hel dag sovandes kan jag nu åtminstone sitta upp, och det känns inte som om hela världen snurrar...

Roligt med de snälla orden om min hotellskylt, en vacker dag kan man nog orka pyssla igen... (neeejdå, inte är jag alls på tycka-synd-om-mig-själv-humör....)

Hoppas att du har en så mycket bättre helg!!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej raraste Kristin,

Å vilka härligt virkade bakverk. Tänk jag blir alltid lika avis på alla som kan sy, sticka & virka hi hi. Jag lovar jag kan knappt sy i en knapp i en byxa :D. Har klarat mig rätt bra i livet utan dessa kunskaper men nu sen lillen kom har jag kommit på flera saker som jag skulle vilja kunna tillverka för egen maskin...

Dina var superfina i alla fall. De lär bli poppis i kakburken hos lilla M!

Du, jag är så nyfiken på ditt fotogalleri - får man vara så fräck & undra om man får titta in tro?

Önskar dig & dina kära en underbar helg!

Kramelikram från Jes ♥

In my house sa...

Hej hej,,, då halkade jag in här 0) trevligt!!!!
Tycker de ä jättemysigt med såna virkade kakor,,,, tänk vad alla kommer på nya saker,,, de fanns då inte när jag va liten =) =)

Ha de gottit! Kram!!!!

Annika sa...

Åh vad sugen jag blir....:) tyvärr är jag ingen vän till virkkroken men skulle nog ta o testa..... det blir ju såå läckert att pynta med.. kram Annika

jeanette sa...

vilken söt munk ochoreos!
är på jakt eer mönster då jag precis lärt mig virka och hittade hit.
tyvärr så kan jag inte s myket av mönsterbeskrivninr å speciellt inte på engelska.
du har inte st att försöka förlara lite snabb för mig hur man gör munken och kakan?
maila gärna på halge2000@hotmail.com

Ninna sa...

Jag verkar vara lite seg i starten, men nu är det dags för mig att virka kakor. Perfekt med "receptsamlingen" du gjort... TACK!

Anonym sa...

Hej, ja det var fina saker. Jag och mina mor gör en del själva. Men vi har fokuserat på just kakor och bullar, nån tårta.
Kolla gärna in på vår blogg om ni har tid och vill.
carinesvirkadekakor.bloggo.nu
kram märta!

Virkirutan sa...

Hejsan! Vilken fin blogg:)
Just nu har vi dagens blogg, va med i tävlingen så har du också en chans:D

www.virkirutan.blogg.se