22 mars 2009

Prinsessan på ärten

Här är sängen som lilla M ska få till sitt rum (ursäkta dålig bild - sängen är bara inställd i den ofärdiga matsalen lite provisoriskt)! En riktig "prinsessan-på-ärten-säng", tycker jag. Efter diverse missöden så kom den till slut hem. Jag kan inte riktigt fatta att när jag upptäckte den på Blocket var annonsen 2 månader gammal, och sängen fanns kvar - alla andra gamla utdragssängar brukar ju gå som smör i solsken... priset var inte farligt heller, 800 kr gav vi. Den är robust och stadig och i jättefint skick. Nu ska vi bara ta av överstycket på huvudgaveln, göra den lite lägre och så på med överstycket igen, så att den går in under snedtaket. Det var väl enda missen, annonsören hade mätt huvudgaveln till 106 cm vilket hade passat perfekt. I själva verket var gaveln 134 cm. Vi vet inte riktigt hur man kan mäta så mycket fel... *ler* Till sist ska jag så klart måla den vit så den passar in bättre i vårt hem.
.

.
Jag tror sängen är från 1910-1920 någon gång, och det är precis den tidsepoken som jag gillar så mycket. Vi har många möbler från den tiden, och vårt hus uppfördes på sin nuvarande plats ca 1912 (fast huset är äldre, från ca 1880), så den passar verkligen in. Det näst senaste fyndet, skåpet som blev TV-skåp, är ju från samma tid. Jag är så himla glad och nöjd med den här sängen så jag nästan skulle kunna sova i den själv...

16 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Vad fin sängen är, och vad vacker den kommer att bli när den är färdigfixad! Kul också att den var överkomlig i pris :-).

Men du, jag vill absolut inte att du ska känna dig dum om du inte hinner skriva kommentarer. Jag är inte heller särskilt bra på det, utan jag skriver kommentarer mer enligt "hejsan hoppsan-principen", det vill säga tämligen oorganiserat. Om man förväntas skriva "tillbaka" varenda gång man får en kommentar uppstår ju inbyggda krav, och i så fall vill inte jag vara med längre :-/. Jag håller stenhårt på linjen att bloggandet och det runt omkring ska vara kul och göras när man har tid och lust för det. Så inga krav finns från mitt håll varken på mig själv eller på dem som besöker min blogg :-).

Ha en fin söndag!

Kram från Helena

Lilla huset på prärien sa...

Hej kära Kristin!

Åh vilken fin säng du har hittat, urläcker. Och den kommer göra sig sååå bra i ett barnrum :)

Läste det där om kommentarerna här ovan och jag håller helt med Helena, det är viktigt att bloggandet inte blir ett måste utan att man skriver när man vill och känner för det. Själv kommenterar jag mycket hos dem jag läser hos för jämnan. Jag är ju mammaledig och det är ett sätt för mig att få lite kontakt med omvärlden utan att ens lämna huset. Just nu sover lilltjejen och jag sitter hellre vid datorn än vid telefon faktiskt... :)

Och så får jag ju "prata" lite med min kompis Kristin *skrattar*

Kram Jenny

Åsa sa...

Hey sis! Tack, jag trivs så himla bra i lägenheten, är lika förälskad nu som jag var när jag flyttade in! ...fast ändå har vi börjat smygkika på hyrestreor att byta till och eventuellt i längden köpa en trea (vi tänkte gå på visningar bara för skoj skull - för att lära oss vad vi tycker om och vad vi ska titta på när vi slutligen ska köpa). Långsiktiga planer så att säga...först ska både jag och O skaffa oss bra jobb! För en sak lärde jag mig av hela den där "jobba-i-stockholm-grejen" och det är att jag vet var jag vill bo! Västkusten och Göteborg är mitt hem! Jag ringer dig nån dag i veckan (förlåt att jag inte har hört av mig på ett tag...haft mycket att tänka på).

Stor kram!

rosenskära sa...

Jag är ny här, rensade i min lista igår och hittade dig i katalogen. Fastnade för vackra bilder och roliga texter.
Sängen är väldigt fin och blir säkert ännu finare efter liten make-over...

/Lena

Kamomilla sa...

Den måste ha varit menad åt er helt enkelt!!! Den är fin och kommer att bli ännu finare i dina händer, det vet jag!

Designe sa...

Vilken underbar säng! Jag drömmer om imperialsäng, så praktiskt att kunna ändra storlek efter behov och de är ju så vackra!
Ha det gott! Kram :)

Hem och Lycka sa...

Åå, helt underbar! Vilken tur att den fanns kvar!

kram

Emelie sa...

Vilken söt säng! Den kommer bli jättefin när du målat den vit!!!
Väntar med spänning på att få se - hur många madrasser har du tänkt till din lilla prisessa ;)

önskar dig en skön vecka!
Em

Fröken Fräken sa...

Bedårande säng! Hade jag den skulle jag nog också försöka mig på att klämma mig in i den, allt enligt principen "bara jag är tillräckligt envis så kommer det att gå". En princip som jag ofta begagnar mig av!
Här har jag precis kommit igång med pysslandet och kläckt nya idéer och så måste man gå och jobba imorgon istället... suuuck!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har.
Det var mitt premiärbesök hos dig.
Massor med fina och inspirerande foton.
OH, vilken säng.
Jag var på jakt efter en sådan när min dotter var liten....men tyvärr hade jag ingen tur.
Ha en bra vecka/Carina i Lilla vrån

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Finfin säng, och vad konstigt att den inte var såld! Men det är väl så ibland - folk tror att allt är sålt så fort annonsen blir ett par dagar gammal, och då struntar man i att höra av sig...:)

Ha en bra dag!

Det vita dårhuset sa...

Heej!
Jätte fin säng hAar du fått tag i!!
Kommer bli såå fin vit! Eller =)?
Ha en fortsatt trevlig dag..
Kramar Erika

Anonym sa...

Åh jag tror den kommer bli jättefin när du fått den klar!
Kramis/LenaS

Annika sa...

Vilket fynd.... ska bli kul att se när det blir klart.... Kram ANnika

Liten Bod sa...

Den kommer att bli perfekt när ni är klara med den! Det var nog meningen att ni skulle få den :) Kram, Tina

Anne sa...

Oj! vilken säng!
Kommer bli kanonfin med lite vit färg!

Grattis till ett kanonfynd!
Kram Anne