22 januari 2012

Samlar kraft

Just nu samlar vi kraft och idéer för att sätta igång med vårvinterns projekt, uppgradering av tvättstugan till 2.0. Det känns definivt som om version 1.0 har gjort sitt. Jag har försökt hitta inspiration för vår tvättstuga på nätet, men det är ju inte lätt att hitta folk som visar upp sina tvättstugor! Och jag förstår varför... för jag har aldrig visat min tvättstuga här på bloggen, trots att jag har bloggar i över fyra år vid det här laget.

Min vän och reportagepartner Lotta gjorde i ordning sitt kombinerade badrum och tvättstuga förra våren och det är också något som heter duga, kan jag intyga... I sin ljusa, rymliga och fräscha tvättstugedel kan hon nu tvätta som en drottning. Mycket snygga lampor och vackert med liggande, slät panel - bra val, Lottavännen!

Bild lånad från bloggen Fyra årstider - mitt liv på landet.
När jag letade hittade jag bloggen Livet på Bergagården, som var en ny bekantskap för mig. Den här vackra tvättstugan återfinns där. Här gillar jag kombinationen pärlspont/tapet på väggarna, och det faktum att den inte är en vit tvättstuga utan grå... Redahyllan är ett roligt inslag, tycker jag.

Bild lånad från bloggen Livet på Bergagården.
Men tillbaka till vår tråkiga tvättstuga. Den kommer inte bli större, att bygga ut är absolut inte på kartan. Den kommer inte förändras radikalt, vi orkar inte dra om vatten- eller elledningar eller byta golv. Hos oss måste tvättstugan förstås kunna förvara smutskläder samt förvandla dem till rena och torra kläder. Det måste också finnas plats för förvaring av ytterkläder och skor i garderober (vi har inte tvättstugan som entré men då vår hall är minimal så ryms där bara de plagg man använder för tillfället, övriga måste vi spara någon annanstans). Tvättstugan är också husdjurens tillhåll, här äter vår hund och våra katter. Såhär ser det ut idag, ni får verklighetens stök på köpet...


Till höger ser man dörrpost ut mot vår bakre hall. I hörnet till vänster finns hydroforen och bänkyta med diskho och vattenkran och två 60 cm-skåp undertill (varav smutstvätten läggs i det ena skåpet). Hatthyllan är ritad av mig och specialtillverkad av en gammal snickare och den kommer vi att behålla. Förvaring sker, som ni ser, i gamla korgar och det är vare sig optimalt eller dammfritt! Jaspis, hunden, blir utfodrad i den här hörnan.



Till vänster ser man dörrposten in mot en passage med mer garderober. Här är själva tvättpelaren, vi valde att placera torktumlaren uppe på tvättmaskinen för att vinna golvyta när vi planerade tvättstugan för över tio år sedan. Men nu börjar jag tröttna på den lösningen. Skåpen är vanliga köksskåp från Ikea, dock har vi målat luckorna själva då de från början var furufärgade. Hur man än försöker hålla ordning uppe på torktumlaren så blir det plottrigt så jag önskar en annan förvaring till tvättmedel, såpa etc. Den svarta stången är en detalj jag gillar, det är jättebra att kunna hänga upp plagg för tork på den. Katterna äter uppe på bänken, de har en vit matskål (vad annars...) och kattmaten förvarar vi i zinklådan från Granit.

Det som inte syns på bild, är motstående sida där det i dagsläget står ett bedrövligt garderobsskåp i furu från Ikea där Jaspis har övat sig på att gnaga när hon var valp. Skåpet går inte ända upp till taket utan uppepå skåpet hamnar en massa bråte... Hemskt!!!

Såhär tänker jag mig version 2.0:
  • Torktumlaren flyttas ned och ställs jämte tvättmaskinen. Det betyder att ett av skåpen får flyttas bort.
  • En ny bänkskiva läggs över tvättmaskinen, torktumlaren och det kvarvarande skåpet.
  • Diskho och kran kommer sitta på samma plats som förut. Jag är ledsen att meddela att jag förlorade slaget om en porslinsho som den på inspirationsbilderna ovan.
  • Hydroforen i hörnet kommer byggas in med pärlspont. Vi kommer göra luckor för att lätt komma åt avstängningskranen för vattnet respektive vattenpumpen.
  • Ovanför tvättmaskinen ska vi bygga någon form av grunt skåp, just nu lutar det åt att fönsterbågen som syns på bilden (under hatthyllan) blir dörr och att jag sätter något tyg på baksidan, så att det blir gömd förvaring av tvätt- och rengöringsmedel.
  • Hatthyllan finns kvar på samma plats.
  • Klädstången finns kvar på samma plats (ovanför bänkytan).
  • Det fula furuskåpet (som jag inte visar på bild) byts ut mot 3 st Ikeagarderober som byggs in och går från tak till golv. Det är en lösning vi redan har idag i utrymmet bredvid tvättstugan, det blir konsekvent och enhetligt.
  • Väggarna ska målas om till den brutna vita färg som vi har använt på alla andra snickerier inomhus. De befintliga väggarna är i dagsläget målade med en egenbruten linoljefärg som jag inte är nöjd med längre, trots schellack har kvistarna trängt igenom färgen och ger ett fläckigt intryck. I och med att vi ska bygga nya partier med pärlspont, kommer jag inte kunna måla in dem med samma kulör så därför blir det ommålning av allt.
Jag tror och hoppas på att tvättstugan kommer vinna på uppgraderingen. Vi vinner garderobsyta med nya garderober. Vi kan förvara bakom stängda dörrar så att vi slipper damm och plotter. Vi vinner bänkyta i och med att torktumlaren ställs på golvet. Vi förlorar visserligen ett underskåp att förvara i, men det kan vi leva med. Att måla tvättstugan vit kommer göra att den upplevs större och ljusare. Vi återanvänder skåp, ho, kran och ett gammalt fönster. Det vi behöver köpa utöver garderoberna är en ny bänkskiva och några löpmeter pärlspont.

Easy peasy, eller vad tror ni?

11 kommentarer:

Kamomilla sa...

När man vet hur ert hem i övrigt ser ut, så kan det bara bli bra! Ett himla jobb är det ju förstås!

Susanne sa...

Super fin blog og hyggelige billeder!

Lena sa...

Kanske inte easy peasy precis, men det låter som om det kommer att bli riktigt fint och praktiskt.

Lena

Millygarden sa...

Väntar med spänning på att få se din blivande fina tvättstuga. Behöver massor med inspiration inför vår makeover! Vår tvättstuga saknar dem mesta utom tvättmaskinen förståss.

Kram Marina

Ekenäsliv sa...

Easy peasy helt klart;-)
Kommer bli kanon tror jag!
Kram Anna

Anonym sa...

Jag säger bara en sak; Tvättstuga, vilken lyx:) Jag tvättar i badrummet jag.....
Skorpan

Ett Vitare Hem sa...

Tror det kan blir superbra och tack för inspirationsbilderna!
Ha en riktigt fin måndag!
Kram/Lena

ClarasVitaHem sa...

Hejsan!

Hamnade på din blogg och blev så förtjust i det typsnittet du har på texten "inspiration från ett rött litet torp" och tänkte bara fråga vad det typsnittet heter??
Musig blogg förövrigt!

Kramar Clara

ClarasVitaHem sa...

Hejsan Kristin!

Tack så mycket för ett sådant snabbt svar! Jag hittade det!
Har lagt till din blogg som en favorit!!

Ha en fin kväll!
Kram Clara

Blogg by Maliin Stoor sa...

Så spännande!!!
Många fina planer och lösningar!

Lycka till!



Maliin

Anonym sa...

Kolla in tvättstugorna hos Vita Verandan och Julias vita drömmar. De är också jättefina och sparade i mitt minne för en kommande tvättstuga.