30 augusti 2010

Hösthelg

Vilken skön helg det blev! Här har hela augusti varit regnig och osomrig, nu fick vi äntligen en solig helg om än lite kylig och höstig. Vi har hunnit göra jättemycket saker. I söndags morse drog vi på oss skruttiga kläder och så målade vi rödfärg allihopa (även om barnen tröttnade fort), stallet är skurat och en hel mängd andra saker är också avklarade. Tänk vad allt går lättare när solen skiner!
.


.
Stentrappan på baksidan är klar också, och vi har fått dit några av de tänkta trampstenarna i gräsmattan. De ska fortsätta "slingra" sig upp mot det gamla utedasset som jag använder som trädgårdsbod, men det får vara till nästa år. Nu har vi inte så jättemånga punkter kvar på vår att-göra-under-sommaren-lista och vi har ingen lust att göra den längre än vad den redan är...
.
Ha en bra vecka!

29 augusti 2010

Kvällsjobb

Igår var vi ute hela familjen i skogen och hittade lite kantareller. Sedan blev det trevligt kvällsjobb med att rensa dem! Kantarellmackor går inte av för hackor, och extra kul är det när svampen växer i ens egen skog.

27 augusti 2010

Drömmer om en köksö

Hittade dessa fina köksbilder på Sköna hem. Jag får sådan längtan efter en köksö ibland! Vårt kök är inte jättelitet, men har inte "proportionerna på rätt plats" för att det ska bli en bra möblering med en köksö. Jag skulle också vilja ha ett skåp i köket, men det finns det definitivt inte plats för. Nåja, jag får nöja mig med att ha vitrinskåp i matsalen, men visst är det roligt att önskedrömma?
.

.

.
Hoppas ni får en bra helg! I helgen ska jag ragga saker till ett roligt jobb jag och Lotta ska göra nästa fredag. Och så ska jag städa lite till, jag håller på att röja och rensa i mina skåp och lådor. Tänk att det har så lätt för att svämma över ;-)

24 augusti 2010

Totalt oglamoröst på verandan

Efter min lilla möbelflytt i helgen så blev det såhär på verandan. En gammal byrå, som jag köpte på Blocket och åkte och hämtade när det var värsta vinterhalkan ute, fick flytta hit istället när skrivbordet kom in i vardagsrummet. Vi har världens minsta entré och är bedrövligt eftersatta på förvaringsfronten här. Jag kapitulerar inför en kommande vintersäsong och inser att två barn behöver m-ä-n-g-d-e-r av plats för vantar, halsdukar, strumpor och mössor (man har ju hur många uppsättningar som helst av allt också). Jag hoppas alltså att den kommer att göra nytta här! Jag har haft klart bättre möbleringar av verandan tidigare men som sagt, den här gången låter jag funktion gå före estetik...
.

.
Japp, såhär ser det ut hemma hos oss för jämnan. Skitiga stövlar och hårande hund. En ganska oglamorös, lantlig tillvaro! Sopset från Julias vita drömmar, används väldigt flitigt för att åtminstone sopa bort det värsta på golvet...

23 augusti 2010

Liten möbelrockad

Jag tillhör dem som möblerar om ofta. Nu menar jag inte att jag flyttar hela rum, men många möbler vandrar från det ena rummet till det andra hemma hos oss. Nu har det hänt igen. Den här gånger var det turligt nog så små möbler att jag kunde flytta dem själv, och slapp be S om hjälp - han är inte lika entusiastisk över mina förflyttningar, särskilt inte när de inbegriper upp- eller nedlyftning från vårt lagårdsloft där jag har mitt "möbellager".
.
På verandan stod tidigare det här vita skrivbordet och innan dess hade jag det i matsalen där det huserade min bärbara dator och lite annat "kontorskrafs". Jag tycker det är jättesvårt att hitta en bra arbetsplats. Vårt hus är inte så stort att vi har ett rum över som vi kan ha kontor i, så den möjligheten finns tyvärr inte.
.
Uppe i vårt sovrum skulle jag ha plats för ett skrivbord, men där går inte att sitta, det känns som om jag befinner mig på en annan planet där. Varje gång jag försöker sätta mig vid datorn för att blogga eller skriva någon reportagetext så skriks det på mig från ett eller båda barnen och man ska byta blöja, plåstra om sår, leta efter borttappade prylar eller medla i allvarliga konflikter om lego eller gosedjur. Det går helt enkelt inte att sitta långt från händelsernas centrum. Nu ska jag prova att sitta i vardagsrummet istället och jag kommer ha noll sekunder i inställelsetid om någon behöver min uppmärksamhet... Jag hoppas också att min blotta närvaro ska hindra syskonbråk, men där kanske jag hoppas för mycket? (Och nej, om någon undrar, jag är rätt kvällstrött så att sitta och jobba hela nätterna när barnen lagt sig är inte min melodi.)
.


.
Jag vågar inte ställa mina kontorssaker här (pennor och saxar används gärna av båda barnen och det är ju inte alltid helt bra...), utan tänkte ha dem inlåsta i sekretären ett par meter bort (utanför bilden).
.
Så... arbetsro kan man ju få på olika sätt. Om jag sitter i sovrummet får jag ingen ro för jag måste gå därifrån hela tiden, om jag sitter här - typ en meter från tv:n - så blir det inte tyst, men kanske lugnare ändå. Var sitter ni, när ni jobbar och/eller bloggar? Dela gärna med er av smarta tips och idéer!

22 augusti 2010

Blombrist

Just nu finns det inte mycket fint att plocka in och sätta i blomvaserna, tycker jag (åtminstone inte från min trädgård). Veckans projekt får bli att skaffa lite snygga krukväxter (pelargonerna börjar också vara på fallrepet) och kanske unna mig några snittblommor. Den här hundlokan har snart gjort sitt... Emaljkannan heter "Sockerärt" och kommer från Ikea, den är mitt substitut i väntan på att jag hittar den gamla emaljkanna jag drömmer om.
.
.
Ha nu en bra vecka, jag hoppas bli frisk för jag har knappt stuckit näsan utanför dörren den här helgen för feber, snuva och hosta.

21 augusti 2010

Föraning om höst

Nu är det dags att skriva om och visa något annat än reportaget. Den här veckan har vi mest varit (och är) förkylda hela bunten. Vi kommer ta det lugnt i helgen och tända ljus när det nu verkar ha blivit höstkänsla ute. Tur att jag fyllde på mitt ljusförråd på Ikea i veckan!
.

14 augusti 2010

Bilder från Lantlivsreportaget #3

Hej och hå, nu är första arbetsveckan avklarad och inte förrän nu har jag haft ork att skriva och tacka för alla kommentarer och mail jag har fått om reportaget om oss i Lantliv. TACK, TACK, TACK allihopa!!!! Jag blir jätteglad över era rara ord!
.
Idag ska jag visa ytterligare några bilder från reportaget. Det är från barnens rum, jag tycker det var lite synd att det inte var några bilder alls med därifrån. Jag är däremot glad över att ingen bild på vårt sovrum kom med, förra sommaren var det inte ommålat och jag är så mycket mer nöjd nu med det, än som det såg ut förra året.
.
Varsågod, här kommer prins- och prinsessrummen... publicerade med tillåtelse från fotograf Patrik Hagborg.
.