07 februari 2008

Istället för alvedon?

Äntligen är vi på bättringsvägen. Idag har inte J haft någon feber, så penicillinet har uppenbart gjort lite nytta för hans stackars öron. Jag känner mig också lite piggare och har inte heller behövt alvedon idag. Vi gjorde en snabbrunda till Ica och köpte lunchmat och tulpaner - det är nästan lika bra som alvedon tror jag, man känner sig lättare till mods när man har några fina vårblommor att titta på. Egentligen var syftet med inköpsresan att hämta ut mitt ex av "Franske fornemmelser" som kommit på posten... Så nu har jag hela eftermiddagen suttit och bläddrat i denna underbara bok, helt i min smak!!! För er som ännu inte har köpt den så vill jag verkligen rekommendera den!

Som vanligt är det hos mig som mest planer för trädgården i januari och februari. Sedan, ju längre våren framskrider, så återfaller jag mer i mitt gamla beteende och inser att jag inte orkar ha en enorm och prunkande trädgård med tanke på skötsel och underhåll och dagliga vattningsrundor. Förra året gjorde vi inte alls något särskilt åt trädgården. Då höll vi på med bygget så halva sidan var ändå byggarbetsplats. Även om inte bygget är klart än så kan vi åtminstone den här säsongen fixa till trädgården lite så den inte behöver se ut som en jättelik sandlåda. Jag tänker mig ett eller ett par lastbilsflak med matjord, ett ton krossad granit till nya gångar och en liten trädgårdsgrävare hyrd över en helg för att få ordning på de största projekten. Vad enkelt det låter när man framställer det så! Jag misstänker att det hela blir en aningen mer komplicerat i verkligheten.

Ett härligt vårtips om man nu inte orkar vänta är det här, att ta in en rabarberknöl och låta den spira inomhus. Visst är det vackert? Bilden är tagen av och hämtad från Hannu Sarenström, och historien om hur han grävde upp den ("För många vintrar sedan vårlängtade jag så mycket,att jag till slut gick ut och hackade upp en rabarberrot mitt i januari") finns att läsa i hans bok "Rimfrost och trädgårdsdrömmar". Nästan samma effekt kan man få om man har kvar några gamla cyklamenplantor från i julas - detta läste jag om i Allt i Hemmet förra året. Man knipsar helt sonika av alla gamla fula blad och halvvissna blommor så att det bara är själva rotknölen kvar av plantan, och sedan vattnar man den och snart kommer nya blad och knoppar fram! Jättesöta att ha i silverbägare eller pressglas för ett vårigt intryck. Mina cyklamen har klarat sig så bra i år så de är inte i behov av någon make over (än), annars hade jag visat bilder på det.

3 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej Kristin,
Jag blir alldeles generad, tänk att du har kvar det,och så himla glad jag blir!!!
Min pojke var ca 1 år då och är 7 nu så lite har det nog hänt här.
Jag ville lämna en kommentar så fort jag kunde medans min lille kille sov, så jag hann inte läsa din sida riktigt men det lovar jag att jag ska och jag kommer gärna igen.
Och tack för att du länkat mig, jag blir bara glad!

kramar från en ännu gladare!
Karin

Solsjö - Under en vind sa...

Skönt att ni är piggare!!!!

Visst är en ny bok och lite blomster bättre än medicin! Stor kram!

Willewira sa...

Tack snälla du för tipset!!

Jag ska genast kolla upp någon snickare och vad de tar..
för fönster måste man ju ha.

Vilken idé, att plocka in en rabarberknöl! Så tokigt, men underbart! Sånt gillar jag. Kanske man skulle göra...hm!

Nu ska jag ta mig tid och läsa din sida lite till. Trevligt att vara här! =)

Ha en skön kväll!
/Willewira