01 juni 2008

Doppresent med anor

Idag hade jag tänkt visa den söta lilla docksängen som M fick i doppresent. Den har funnits i min mans släkt i över 150 år, den tillverkades 1855! Linnet, bolsterna och målningen är original. Visst är den söt? Vi får sätta undan den till hon blir så stor att hon förstår att hon ska vara försiktig med den. Den här tänker jag inte ens vara i närheten av med en vit pensel...det vore helgerån.

Texten i botten på sängen lyder: "Denna säng tillverkades ombord å skeppet 'Oriental Queen' hvilket fördes af Friherre Harald Fleetwood, på vägen mellan Akrab till St Helena, och skänktes till hans dotter Elisabeth, Julen 1855."

M fick sängen nu för att hon är döpt till Elin Matilda Fägerskjöld, vilket ju passar med initialerna på linnet!







Vilken värmebölja det är! Vi är inne lite och pustar ut, vår lilla bebis M är inte förtjust i att det är så hemskt varmt.

PS tillagt den 2 juni: Tack för era kommentarer. Jag ser att jag nog varit lite otydlig. Sängen tillverkades alltså ombord på ett skepp av en sjökapten, som sedan när han kom hem, gav den till sin dotter. Familjen var alltså inte med ombord och de utvandrade inte till Amerika heller...

5 kommentarer:

Kamomilla sa...

Oj vilken skatt!! det är nog till att värna om den. Och du har alldeles rätt, ingen vitpensel ska komma nära där inte!!! Alldeles härlig. Vi har just sett filmerna "utvandrarna" och "Nybyggarna" så det där med att flytta till Amerikat väckte tankar och känslor om hur det var då.

Gårdsromantik sa...

Vilken fin present - med historia ockå.
Den får du absolut inte måla.

Kram Maud

All Things Blue sa...

Hvor fint - og sikke en sød historie. Man kommer helt til at tænke på dem om bord på båden med deres lille barn...
Mange hilsner!

Marie sa...

Vad kul med en present som har en sån historia bakom sig!

Hoppas att allt är bra med er! Här har det också varit supervarmt idag, man vet knappt vart man ska ta vägen. Barnen har plaskat i sin lilla bassäng, själv har jag mest varit i skuggan.

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Ps. Självklart fick du låna bilden i förra inlägget!

Flickorna på Bellis sa...

Hej!
Tack för din gulliga kommentar hos mig, kul att du tyckte om flickornas rum! Tampeten är från Sandell & Sandberg (de har även hjärtanbården jag såg på ngn annan bild hos dig). Minns tyvärr ej vad själva tapeten hette, men tittar du i deras barnkatalog hittar du den där! Lycka till!

Kram Johanna

Ps, självklart ok att du visar bilder ifrån min blogg (toppen att du hänvisar var de är ifrån!), bara kul!