13 oktober 2009

En morgon i Småland...


.
En morgon när man vaknar i Småland, är det en handfull snö över grässtråna, och det är bara mitten av oktober. Det slår aldrig fel, första gången det ligger snö på marken är alltid någon gång mellan älgjakten och min födelsedag i början av november. Inte för att snön stannar särskilt länge, men ändå. Nu är vintern på ingång, utan tvekan.
.
När det ser ut såhär, har man två val. Man kan antingen ta på sig alla kläder man har och ge sig ut och jaga älg (det väljer min man), eller så kan man gå in i stugvärmen efter att ha släppt ut hästarna och gett dem och fåren frukost, och tända vedspisen. Efter att ha skjutsat J till skolan så kryper jag och M upp i soffan, hon tittar på någon av Astrid Lindgrens filmer (jag rekommenderar varmt Bullerbyn-filmerna, som jag tycker är otroligt vackert filmade och har enormt inspirerande 1920-talsmiljöer för oss som snöat in på den tidsepoken). Tänk, vilken tur att jag var så duktig igår och storhandlade, tvättade flera maskiner och vek ihop två överfulla korgar med ren tvätt samt dammsög hela huset... då blir det tid till att bara mysa idag!
.
Ja, så kan man tillbringa en morgon i Småland!

7 kommentarer:

Hannis sa...

Låter onekligen som ett bra sätt att starta dagen!
Skönt när man fått saker gjort och kan njuta i stället.
Kram Hannis

Marie/Mison sa...

Låter mysigt. Om du vill kan jag göra ett hus till M. Maila mig så kan vi bestämma detaljerna... Ibland saknar jag öppen spis. Min S brukar skämta om att jag ju kan bära ned fåtöljen till pannrummet och sätta mig framför vedpannan. Tanken har faktiskt slagit mig riktigt kalla dagar. Inte har vi ens sett skymten av snö. Inte ens vinande flingor i luften. Och jag bor ju i NORRLAND. Konstigt det där att Ni alltid får snö före oss...

Kramen

Ett hem på landet sa...

Va mysigt det låter!!! Visst är Astrid Lindgren filmerna mysiga, även Madicken har många härliga inspirationsbilder.

Idag fick vi bilderna, sååå fina!!! Tack snälla du, ännu en gång!!!
KRAM Anna

Karin sa...

Låter som ett undrbart sätt att starta dagen på! Oh visst är bullerby filmer underbara, liksom Madicken som är lite av min favorit!! Ha det gott kram Kajsa

Hem och Harmoni Marie sa...

Vad underbart det låter... jag vill också ha det så :)

Själv fick jag skrapa rutor på bilen och köra till jobbet, inte lika mysigt..

Ha en fortsatt mysvecka! Kram Marie

Åsa sa...

Hej sis!

I Göteborg har det varit olidligt kallt idag och varje år när kylan slår till tänker jag "darn, jag kommer aldrig att överleva vintern". Idag har jag dock köpt lite nya garner för att kunna sticka mig varma ting för att rusta inför polarkylan.

Jag har nyligen gått en brandkurs för jobbets räkning. Brandmannen som höll i det sa att värmeljus bör stå med 7 cm mellanrum för att inte riskera att "flamma" upp i en enda stor låga. Tänkte bara säga det så att ni kan elda säkert i stugan.

Kram på er.

Mitt lilla äventyr sa...

Åh det låter som en underbart mysig morgon! Önskar jag hade haft en sån jag med!

Kram