11 oktober 2009

Karl Johan

Vi har fått en Karl Johan i vår matsal. En soffa alltså, sådär 180 år gammal. Egentligen är det en julklapp från mina föräldrar, men vi var och hämtade den redan igår. Den såg rätt så vit ut, där den stod i lagården, men i matsalen är den mer gråblå än vit. Det är originalfärgen på den och med en naturligt sliten look efter alla år, jag har bara tvättat av den och skrapat loss lite färg som ändå var på väg att lossna. Min händige man har kapat av sofflocket från en annan soffa till rätt längd till denna och fixat innerlister som locket kan vila på. Krönet satt inte fast, så där har han borrat upp de gamla träpluggarna och satt i nya, så nu sitter även det bra. Tack, tack, tack käre S!!! Jag ska fixa till locket genom att sandpappra lite på det, det är någon konstig lack som krackelerat som jag ska försöka få bort. Sedan ska jag stryka lite tunn, svart linoljefärg på det och även dutta i lite mer svart på armstöd och fronter (där ni ser att det är helt bortslitet).
.

.
Nu står soffan i matsalen och den gjorde sig jättebra under våra inramade kartor över gården. Kuddarna från H&M Home och ett fårskinn fick hamna här, så inte sofflocket känns så hårt ;-) Jag hade tänkt mig kuddar av gamla örngott med monogram och spetsar här så småningom, men så långt har jag inte hunnit - jag var så ivrig att visa soffan...
.
PS / tillägg: Ett förtydligande om färgen... jag märker att en del undrar varför jag ska dit och dutta! Jag ska alltså bara peta i lite mer svart färg i kolonnerna framtill, för där är färgen avskalad (typ maskinellt, inte någon naturlig nötning). Jag kommer använda svart linoljefärg, precis som på originalet, och tanken är ju att det inte ska synas att jag varit framme med trasan och bättrat på färgen, det ska liksom inte "täckas" av ny färg. Att måla över den här skönheten i sin helhet har jag inte en tanke på! Inte heller att täcka igen de fläckar där färgen har skavts av naturligt slitage, t ex upptill på armstöden eller framtill på locket. Locket är som sagt lackad med någon modern(are) lack och den är "knottrig" och knölig i ytan upptill - det är inte original, så det ska jag slipa ner så att locket blir lite slätare. Pappa är ju antikhandlare och det är av honom jag fått rådet, så ni kan vara lugna över att "expertisen" på området är inkopplad ;-)

22 kommentarer:

Helena Dovier sa...

En helt underbar soffa! Och vad snyggt med kuddarna och fårskinnen också. Jag för min del tycker att soffan ser supersnygg ut som den är - är du säker på att du ska dutta på färg på den...? Hur som helst, grattis till att ha fått hem en sådan härlig möbel :-).

Kram från Helena

Ida sa...

Åh, vad fin den är! Kuddarna och fårskinnet passar ju jättebra!!
Mvh Ida

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad fin den var, ser hur inbjudande ut som helst!
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

Made in Persbo...Carina sa...

Ja då får vi nog vara gröna av avund på varandra då...för du har ingen aning om hur länge jag velat ja JUST en SÅN soffa som ni just fått! Ap-länge!
Men vi får väl hälsa på varandra då och då så kan du njuta av vårt badrum och jag kan få njuta av din soffa...och resten av ditt underbara hus...kristallkronan som du bytte till dig mot en tröja...å hästarna och fåren...fniss. Vilken tur att vi bor lagom långt från varandra för att det ska vara motiverat att stanna över natt...då blir det ju lite längre att njuta av allt det goda ;) hi hi.

Kram på dej!
Carina

Anonym sa...

Hej!

Vilken härlig soffa och så härligt sliten den är i färgen! Underbar! Jag för min del skulle aldrig tänka tanken att "dutta i" färg. Tänk på det en gång till innan Du greppar penseln. Originalfärg är ju ändå original.

Må så gott!

Vänliga hälsningar från Karin.

Hem och Lycka sa...

Å vad fin! Underbar, vilken jättebra present!

kram

Lilla huset på prärien sa...

JÄVLAR! Så snygg soffa! Åhh vad jag blir avis på dig. Håll i mig annars kommer jag och hämtar den en mörk natt när ni ligger och sover :)

Skämt o sido, men den är sååå fin där hos er! Super. Och vad snäll han är mannen som har ställt upp och fixat sådär massa saker. Nu får du vara snäll mot honom! ;)

Kram Jenny

Louise sa...

Åhhh vilken vacker soffa!!

StrandviksVillan sa...

Aj lajk!!!
Superfin är soffan och särskilt med textilierna du har tillsatt!

n o r d i n g å r d e n sa...

Ursnygg soffa!!! Och fårskinnet och just de kuddarna blev bara pricken över i, bättre än vita med spets tror jag faktiskt, detta blev bara skitsnyggt!! Mari.

Made in Persbo...Carina sa...

Hej, bara jag igen!
Du nu verkar det som att jag fått Alzheimers men det är ju inte du som bytt till dig en kristallkrona mot en tröja...det var ju Börjelundskan det...ja, jag har nog suttit för länge vid datorn denna helgen.
Men jag kommer gäääärna och sover en stund på ditt sofflock i alla fall ;)

Kram igen gumman!
Carina

Tulipa sa...

Jag säger som alla andra, vilken vacker pjäs!
Och så suckar jag över den praktbiten till gammal soffa jag missade i somras för att jag inte bjöd mer...dumt som attan!!!!

Ja det var den fina julklappen det..hoppas man får nåt lika fint!*ler*

Kram Mariette

Anonym sa...

Men wooowww! Vilken otroligt vacker soffa!! Som ett smycke för hemmet, måste kika mer på den, hihi. Kram petra
www.romantiskahem.blogspot.com

Millas hem sa...

En vackrare soffa får man leta efter!!!

Kraaam

Karin Krut sa...

*Flämt* Vilken vacker soffa och så fint du har piffat!! Jag är inte ett dugg orolig för färgduttandet, jag förstod precis vad du menade när jag läste inlägget.. det kommer att bli kanonfint! :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Ett hem på landet sa...

Men vilken skönhet!!!
Måste vara kanonbra att ha en pappa som är antikhandlare och dessutom har massor av kunskap och erfarenhet om att sköta om gamla klenoder på rätt sätt.

KRAM Anna

Karin Lindström sa...

Hej min kära vän!

Jag var precis på väg in till dig och så hann du före:)

Är han ute och jagar igen, så spännande. Hoppas det blir lite kött då, det är ju så gott. Mina föräldrar får alltid markkött så vi får också tillgång till det fast vi inte jagar.


Så underbar din soffa är, vad snälla föräldrar du har! Den passar ju perfekt hos er, och med kuddarna och skinnet blev det så fint. Jag blir lite full i skratt att så många reagerar på ditt duttande. Det är för väl att man trenden gått mot äkthet, tänk när allt skulle lutas av. Hua vad mycket som blev förstört. Dessa avlutade möbler kan man ju måla som man vill, men de med orginalfärgen kvar är ju synd. De blir finast om man gör som du går varsamt fram och bara "duttar" med linoljefärg.

Hoppas du får några mysiga dagar hemma med barnen, kan tänka mig att det är lite skönt när man jobbar mycket. Visst är det roligt när de kommer igång och pratar, det låter ju så sött. Vår kille pratar för fullt nu, och vill också få sin vilja fram hela tiden. En 2 1/2 åring är kanske inte alltid rar *skrattar*. Envis som synden är han, men han är så härlig.

Bra att jag fick som jag vill i matrummet, eller hur! Nog är det roligt att de vill vara med och bestämma men ibland tycker jag att de kan låta bli *skrattar*!

Ha nu en riktigt skön vecka!

Många kramar

Karin

Mitt lilla äventyr sa...

Den är verkligen urtjusig! Och ännu finare lär den ju bli efter att Du varit framme!

Kram

Lev Vackert sa...

Vi vill bara säga igen: Tack du rara för ditt mail med det glädjande "beskedet", vi blev verkligen så jätte glada! Ville oxå bara säga att vi skickat en liten inbjudan till vår dolda blogg, KRAM

Fröken Fräken sa...

Underbar träsoffa! Skulle kunna flytta in till mig och mina nya luckor när som helst! Det vore så mysigt med en träsoffa i mitt kök, men tyvärr har man ju sådan liten mathörna att ställde man dit en soffa finge man väl inte plats med något mer, inte ens en själv..
Och jag tror nog att du vet vad du håller på med, vad gäller "duttandet" - jag är inte orolig ;-) .

Ett hus i vitt sa...

Vilken ljuvlig soffa! Så härligt när det är naturlig patina (även om jag förstår att vissa partier kan behöva förbättras ;-). Kram, Anette

Hulda sa...

Så flott den sofabenken din er! Falt for putene og skinnet du har i den. Virkelig en herlig inspirerende blogg du har!! Husfrua