14 oktober 2009

Prydnadsäpplen

Jag har hittat ett äppelträd med världens minsta små äpplen på. De är nästan lika små som prydnadsäpplen, men det är "vanliga" äpplen. Röda och vackra är de också! Jag vet inte om det framkommer hur små äpplena är, men diametern är inte mer än en femkronas. Jag tänkte trä upp några på ståltråd och göra kransar, men så länge får de ligga i den här gamla bålskålen som varit min farmors.
.

.
Sista dagen hemma för min del, idag är J med sin pappa ute i skogen. Minus tre var det nu i morse när jag skickade iväg mina jägare. Undrar om de kommer hem lika glada och grankvistprydda som förra året?

12 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Oj vilka söta (åtminstone utseendemässigt!) små äpplen! En krans skulle bli väldigt vacker av dom.

Våra barn har också varit med många gånger i älgjakten. Åttaåriga dottern var med på premiärdagen i år, från sju på morgonen till åtta på kvällen! Det var strongt tycker jag! Den minste som är tre år brukar bara vara med en stund då de drar ut djuren ur skogen, eldar en brasa och tar fikapaus :)

Tulipa sa...

Hej Kristin!

Visst blir det lång väntan när det är gjort...men man har ju förstått att det går till så så det är bara att vänta... (ang reportaget) Ser framemot att se ert rep till sommaren, säkert jättefiint!!

Äpplen är vackert i alla former!
Blir säkert underbart fint med dem trädda som en krans. Jag är riktigt såld på just äpplen i år, vackert, enkelt, gratis och just röda är speciellt fint!

Väldigt tjusigt i den skålen ...

Hoppas dina jägare kommer hem glada och med gran i hatten..*ler*..

Trevlig onsdag!
Kram Mariette

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Så fina de är, jag hittade också små äpplen fast mina var inte så röda och granna!

Har ni verkligen fått snö! Det känns tidigt men snart så är det ju dags. Vi hade minus en grad här och frost. Nu tror jag att det är lite mildare väder på gång, det är skönt. Vilken mysig dag ni hade, hoppas även denna blir lika skön!

Många kramar
Karin
Ps hoppas på pyntade män:)

Viveka i Bläckhornet sa...

Vilka söta små äpplen. Perfekta att dekorera med tack vare sin storlek.

Har skickat iväg mannen här hemma på älgjakt idag också. Hoppas att det kommer lite kalvkött nu.

Kram Viveka

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad kul med så små äpplen!
Hoppas de har god jaktlycka!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Liten Bod sa...

Så härligt du verkar haft det i höstmörkret, med Bullerbyn mm :) Soffan är ju jättevacker verkligen, med precis lagom slitage! Kram, Tina

Anne sa...

Hej!
Vilka söta fina äpplen, härligt röd färg!

Vad mysigt det var att läsa om din morgon i småland - kändes härligt mysigt!

Kanonfin soffa ni fått i julklapp, verkligen jättefin,

Kram Anne

Kamomilla sa...

Vilka söta puttenuttiga små godingar! :D

Grodmamman sa...

Söta små äpplen.
Vacker soffa ni fått också. Har fått för mig att jag också vill ha en träsoffa här hos oss. Får väl se om jag får igenom detta!:)
Kram

Marie sa...

Hej Kristin!

Vilka söta små äpplen, kommer bli jättefina som krans. Fint även när de ligger där i den vackra skålen.

Nu hoppas jag att vi har avverkat tillräckligt många bacillusker i våran familj för ett tag framöver, först Vera och sen har jag legat dålig hela veckan. Men nu tror jag definitivt att jag är på bättringsvägen, börjar nämligen känna mig VÄLDIGT rastlös!!!

Ha en mysig helg! Vi hörs!
Kramar Marie

Tidsmästarinnan sa...

Hej Kristin,
o vilka små godingar, såna har jag aldrig sett här, är det någon småländsk specialitet?
Men du, en annan sak, VILKEN SOFFA!! jag blir helt andlös. Helt otrolig.
Stor kram till dig!
Susanne

Unknown sa...

Hallå!

Det låter som du hitta vildapel. Har du smakat på dem?

Vildapel är så surt att det inte går att äta. =)

Vackra är de i alla fall och det finns nog många användningsområden förutom ätning.

Ha det gott!
Maria/Javabönan