09 oktober 2009

Närodlat

Jag gillar inte mat som åker långt, vare sig det är grönsaker eller djur. Vi har ju egna får, så lammkött får vi från egen produktion och sedan jagar min man, så det brukar bli både rådjur, älg och hare i frysen. Av bekanta brukar vi också köpa ett helt vildsvin. Jag är bortskämd med bra kött, jag tycker vanligt nöt- eller fläskkött nästan inte smakar någonting alls när jag får det, jämfört med viltköttet. När jag träffade S kunde jag knappt tillaga något annat än fläskkotlett eller kycklingfilé, men med tiden har jag – om jag får säga det själv – blivit rätt så bra på att göra såväl lammstek, rådjurssadel som älggryta.
.
På jobbet har vi några stycken börjat köpa s k ”gröna lådor”. Det är ett lokalt familjeföretag som varje vecka leverera lådor i olika storlekar med grönsaker och frukt främst från odlare i närheten. Ett himla bra initiativ! Jag vet att det har funnits i åratal i Stockholmstrakten, och just därför är jag extra glad över att den trenden nu även har nått Småland. Genom att företaget levererar alla lådorna till jobbet, istället för hemma hos var och en av oss, så sparar man på miljön också. Vilken lyckokänsla det är att på torsdagarna kånka hem sin låda med fräscha grönsaker! Förra veckan var det både svartrötter och palsternackor i lådan och min lilla dotter M åt och åt och åt…
.
Idag la jag vantarna på två honungsburkar som en på jobbet hade med sig och sålde för sin grannes räkning. Ännu ett exempel på närproducerad mat. Lika glad blir jag när en annan person har med sig ägg från fria hönor i lantmiljö. Att det kanske blir lite dyrare än att köpa billigaste förpackningen i mataffären gör mig absolut ingenting, jag tycker det är så mycket värt att veta att jag köper produkter som ”har haft det bra” och/eller kommer från min del av landet. Lite duktig känner jag mig också på kuppen…
.
Ha nu en bra helg, med mycket och god mat! Själv ska jag nog göra äppelpaj (igen, äpplena tar ju aldrig slut) och så ska jag laga härliga rotfrukter från veckans gröna låda!
.

(Bilden är lånad från Naturens hus.)

4 kommentarer:

Made in Persbo...Carina sa...

Hallå där tjejen!
Ingen sommarvärme här heller. Ser att det är 7 grader på termometern men jag tänker att så länge solen skiner så måste det torka något i alla fall :) Bra för huset och miljön att torka tvätten ute så mycket som möjligt.

Så härligt att läsa om dina tankar om närproducerat. Precis så skulle jag också vilja ha det. Men, vi har inga egna köttdjur och vi jagar inte själva tyvärr. Grönsakslådorna låter ju också jättebra.

För några år sedan hade vi egna höns och det är något jag skulle vilja ha igen. Vi är noga med att köpa ägg som är krav-märkta men inget går upp mot egna ägg.

Honung brukar jag få av min mamma ibland. Hon har en bekant som har bin.

Kraaam, Carina

lottens vita och gröna sa...

hej kristin, är med noga med att köpa så närproducerat som möjligt, skulle aldrig komma på tanken att köpa blanka äpplen från argentina när man kan köpa nästgårds!!! vi har haft ekolådan i omgångar, helt suvve! ha en goooo helg! varmkram lotten

Kamomilla sa...

Här går våra tankar i samma banor. Hjort i frysen, ägg från grannen och mat som innehåller så lite E-ämnen som möjligt. Höll på att svimma när jag såg att sonens favoritgodispåse innehåller 16 E-ämnen!!! Han vill inte ha den mera, vi köper mörk choklad istället...

Ha en skön fredagskväll!

Anne sa...

Ja visst är det härligt med närproducerat!
Jag har svärföräldrar som föder upp köttdjur så därifrån får vi mycket gott kött och det finns gott om butiker där jag bor som saluför enbart lokalproducerade produkter - underbart!

Odlar dessutom mycket grönt själv, har inte handlat grönsaker på hela sommaren... håller just nu på att bearbeta min sambo så jag ska få ha egna höns hemma, vilken lycka det vore :)

Kram Anne