04 juli 2008

Mynta och tobak



Igår var jag på Plantagen och skulle handla några utplanteringsväxter. De brukar ha så roliga kryddplantor så jag brukar göra en "kryddhink" varje år och sätta vid trappan. Nu slank äppelmynta, spansk grönmynta och ingefärsmynta, och så två tobaksplantor till det, ner i korgen. Jag satte det i en zinkkruka, jag har rätt många sådana, köpte ett gäng när Överskottsbolaget sålde ut sina för 25 kr/st! Det blev jättefint med en helt grön och vit komposition och doften är helt fantastisk! I krukan jämte, i samma färg men av fiberclay (vilket material det är förresten, jag gillar det skarp! Lätt, frosttåligt och samma färg som zink!), står en liten marguerite och två vita pelargoner (som just nu inte blommar så mycket).



Myntorna ovan är: spansk grönmynta, ingefärsmynta och äppelmynta. Vita tobaksblommor är också härliga, särskilt knopparna som skiftar i lime!

8 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

vad härligt! Jag har testat pepparmynta i år, jag tror det är klokt att ha dem i kruka, har hört att de sprider sig som ogräs.
Äppelmynta låter så himla friskt och fräscht!

kram på dig!

Vackrare vardag sa...

Jättefint blev det!

Hem och Lycka sa...

Å vilka ljuvliga bilder.. Älskar också att ha egna kryddor, persilja, basilika (måste köpa mer), gräslök, oregano, citronmeliss och rosmarin. Men äppelmynta lät ju underbart gott, måste kika efter det.

Tusen tack för hjälpen angående blogglayouten, hade inte hittat den utan dig! Trevlig kväll, kram!

Kamomilla sa...

Kan nästan känna doften...

ha en underbar helg!

Anonym sa...

Vad jättefint du gjort! Superfint...
Jag är jättedålig på kryddväxter, tänkte lära mig lite mer om dem... har inte riktigt fattat om man verkligen använder dem som KRYDDOR eller om de bara är växter som doftar gott och är vackra? Vi har en liten "kryddträdgård" på tomten och jag vet inte riktigt vad den förväntar sig av mig... :) Ska ta och kolla upp direkt nu vad det är i den, kanske man kan få lite tips?

Det tar lite tid att "lära känna" sin trädgård inser jag, man kan ju inte göra allt på en gång. Insåg igår att vi vattnat väldigt lite, vilket jag tror att några av våra växter förväntat sig av oss, men igår gick jag runt och ägnade mig lite åt dem. Det var en så härlig kväll, varmt i luften, barnen sov och jag satt i pergolan med en kall öl (dock alkoholfri, men ändå öl) och tittade på rosorna och (vad jag tror) en clematis som börjat blomma... skulle kunna sitta så hela semestern kändes det som.

Nu har vi semester här, ska bli skönt med 6 v ledighet ihop. Känner mig lite otillräcklig här hemma ibland då det gäller att både hinna se den lilla killen som börjat bli lite mer uppmärksamhetskrävande samt att finnas där hela tiden för den stora killen. Han känns som en heltid bara han :) Samtidigt är det härligt att få vara hemma med dem båda. Men som sagt, nu har vi några veckor hemma allihop, det blir riktigt bra.

Nog med schvammel. Jag hoppas på bra väder idag igen, ska ge mig på gräsklipparen bara sambon vaknar samt att klockan blir tillräckligt mycket för att dra igång grannskapets mest högljudda gräsklippare :)

Ha en trevlig dag! Hoppas solskenet håller i sig hos er.
Kram!
/Miafialottan

Gårdsromantik sa...

Så vackert i zinkhinkar - ja man skulle ha köpt upp hela lagret - dom är så fina.

Kram Maud

Solsjö - Under en vind sa...

Ååå vad fint!!!

ha en fortsatt skön helg! Kram!

Anonym sa...

Hej igen!

Ja det känns lite som brevvänner, hihi.. här kommer mitt svarsbrev :)

Vad kul att du kommit igång att sy lite! Jag har ju också själv ganska nyss börjat, var en typisk träslöjdstjej i skolan, men har alltid gillat att sticka och pyssla hemma, och nu äntligen törs jag ta ut svängarna vid symaskinen. Har blivit en ny hobby faktiskt, och det passar ju perfekt med en "hemma-hobby" nu när man är mitt uppe i småbarnslivet.

Extra kul (och SNYGGT!) blir det ju med egna namnlappar! Jag hittade mina här: http://www.minanamnband.se/
Lite lyxigt kändes det, men så himla kul! Go for it!

Smart tänkt med krukor och buskar.. jag ser inte heller själv hur jag skulle ha tid att rensa rabatter de närmaste åren. I år lär vi ju bara känna trädgården, vi har ju inte gjort så mycket åt den själva, men nästa år ska jag nog sätta lite mer i krukor. Jag satte krasse i några i år, mest för att de brukar bli så MYCKET av, och så var det kul att plantera och vattna med lille H. Men de stannade visst av lite, har inte riktigt kommit igång, och ser lite torftiga ut i sina krukor. Vet inte vad jag gjorde fel.

Jo, de som sålde huset var nog ganska intresserade av trädgård tror jag. Så där har vi lite att leva upp till :) De har haft en trädgårdsarkitekt här som tänkt till lite, innan var det visst bara skogstomt rakt av. Nu har vi en del av trädgården som skogstomt, men vi har även en liten gräsmatta och så allt det roliga också, dammen, pergolan osv. Jag trodde faktiskt inte jag skulle vara så intresserad, men jag tycker det är kul! Ytterligare en ny "hemma-hobby" :) Efter semestern ska man väl ta och tänka lite på vilka buskar som ska klippas och HUR och NÄR :) Men det blir ett senare projekt.

Nu blev det långt igen...
Ha det så skönt nu i sommar! Njut av sol och ledighet. Det ska jag göra :)

Hejhej!
/Miafialottan