16 oktober 2008

Ruskväder

Jag blir så trött på blöt, blåsig och ruggig höst! Helst skulle jag bara vilja sitta under en filt i soffan, med kakelugnen sprakande, och läsa en bra bok hela dagen. Men, det funkar ju inte i realiteten när man är hemma med två barn... tände dock en massa ljus mitt på dagen (det var så mörkt) och det höjer ju stämningen lite i alla fall.



Här står korgen med alla kottar vi plockade i måndags, jag hoppas de torkar till snart så jag kan använda dem i mitt tänkta pyssel.



Här är mina två älgjägare, S och J, som var ute i skogen igår och jagade älg (S har iofs jagat hela veckan men igår fick J följa med). De sköt faktiskt en - därav grankvistarna i mössorna, som traditionen bjuder!!! Jag är mycket imponerad av att J faktiskt kunde sitta tyst och stilla på passet, men så är han ju nästan en "veteran" i laget, det är tredje året han är med... fast innan har han inte sett någon älg. De var väldigt lyckliga igår, och J liksom studsade omkring ända till det var läggdags. Nu har älglaget nästan skjutit fullt (det fattas bara en kalv) så jag ser fram emot mycket älgkött att lägga i frysen och laga något gott av, andra ruggiga och ruskiga dagar.

10 kommentarer:

Hannis sa...

Grattis till älgen!!
Har en vän som sitter i skogen just nu och morrar för dom har inte skjutit någon än=))

Jag har gjort samma här,tänt en massa ljus och på med raggsockor.

Vad ska hända med kottarna??
Nyfiken!

Kram Hannis

Liten Bod sa...

Hej! Så härligt med älgkött, jag älskar det! Hittar de inte den sista finns de i min trädgård.... Kram, Tina

Anonym sa...

Grattis! Då är det stolta jägare! Här känns det också ruggigt och fruset! Kram Tulipa

Annika sa...

Oj har du tjuvstarta att julpyssla... vad kul... det är kanon med dessa röda band o tomtar så här före jul... o din spetslåda gick inte av för hackor den heller.... på loppis kan man ju fynda rejält om man har tur... ja här jagas det med men ingen i familjen är med.... synd för det är ju så gott med älgkött... Kram Annika

Lallis - liv och leverne sa...

Det är så jättemysigt med ljus och sådana kan tändas när som:)
Gottigt med älgkött. Jag älskar det.
/Lallis

Malin sa...

Vet inte hur jag hittde hit men oj så fin blogg du har. Härliga bilder och inlägg. Hit kommer jag gärna tillbaka!!

Ha en mysig Torsdagskväll och du, grattis till Älgen!=)

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Vilken fin familj du har! De ser så stolta ut, med alla rätt! Det var verkligen duktigt av honom, men det är nog sååå spännande att få vara med så han finner sig nog i att sitta där.

Mina föräldrar är ju löantbrukare så vi får också lite markkött varje år. Min bror är den som jagar, men tycker inte han hinner nu sen de fått barn nr två.

Du gjorde helt rätt i att mysa med ljusen, här har det varit riktigt ruggväder i dag fast jag har gjort något roligt istället. Kommer snart på min sida!!

Vad ska du pyssla tro?

Många kramar
Karin

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Bra ide med kottar, det ska jag hämta. Söta jägare. Lägger dig på bloggkoll, gillar din blogg.
Kram Lotta

Helena Dovier sa...

Härliga killar med granris i kepsarna! Oj, vad stolta de måste vara både två :-). Jag fick riktig älgjaktsabstinens när jag läste det här inlägget... Jag har gått i många drev, hört många skott falla och suttit vid många eldar och fikat, och det är verkligen något speciellt med det. Kulskyttet är fortfarande ogjort i min jägarexamen, men resten är klart så till våren ska jag ta mig i kragen och få färdigt även den sista delen. Hoppas att din mans lag får tag på den sista kalven också, och att du får mycket kött att lägga i frysen! :-)

Kram från Helena

Ett hem på landet sa...

Godmorgon!
Du har något att hämta hos mig!
KRAM