16 juli 2011

En duktig pålle

Idag måste jag visa en bild på "Sparven", eller Ekbäckens Sparrow som hon heter egentligen. Vi har nämligen varit på premiering med henne och det blev ett efterlängtat avelsdiplom och med poängraden 98897 = 41 p, förstaplacerad av två i sin ring. Det säger väl inte er som inte är "hästnördar" så mycket, men i hästvärlden - och framförallt då för oss som avlar på hästar - är detta liksom kvittot på att hästen är sund, rastypisk och värd att avlas på. (Sedan kan det finnas många andra kriterier och anledningar till varför man avlar vidare på en häst, men detta betyder mycket för mig.)

Alla våra ston har fått diplom (en häst kan bara få diplom som 3-åring och man måste få minst 40 p). Vackraste hästen jag någonsin kommer att ha är Smilla, som fick hela 43 poäng och fantastiska 10 av 10 möjliga på rastypen. Sider fick 40 p förra året. Sparrow placerade sig alltså mitt emellan dessa damer och jag är väldigt nöjd. Inte minst med mig själv, jag visade nämligen henne själv (pust pust, flämt flämt). När Smilla visades fick jag proffshjälp av uppfödaren, och i höstas så sprang min granne Carro med Sider då jag hade lungsäcksinflammation och knappt ens kunde hålla mig upprätt.

Ekbäckens Sparrow f 2008 (e Vardra Santos u Ekbäckens Snowflake ue Heniarth Mr Milligan)

4 kommentarer:

Marita sa...

Grattis! Vad kul!! Jag är inte så superbra på den biten när det gäller hästar, red när jag var yngre....(många år sedan...hu), förra sommaren fick jar rida på grannens fina tävlingshäst!! Han gjorde bra ifrån sig i Falsterbo nu i sommar!!! Inte tack vare mig dock...trots upplevelsen med mig på ryggen.... Nåväl, grannen har fått föl två år i rad...ja inte hon, hon har inte fölat...men hennes två ston har gjort det! Det ser ut att bli bra hästar...Stona är tillräckligt bra för att avla på... Vad vill jag säga med allt det här svamlet?? Ingen aning..men grattis igen!
kram, Marita

Johanna Stålros sa...

Grattis, så fin! Kram Johanna

Spirande grönt - sa...

Grattis till de 41 fina poängen!

Ha en fin söndagkväll,
Rebecca

Anonym sa...

Grattis från hästnörden Johanna