05 juli 2011

Otraditionella kök

Tar hjälp av lite bilder jag har lånat på nätet för att göra uppdatering. Just nu är det mycket att göra på jobbet innan semestern så jag har inte någon motivation att fotografera och blogga med egna bilder.

Kök – planering, inredning, förvaring – är ett område som aldrig slutar fascinera mig. Av alla rum så tycker jag nog köket är det roligaste att se när jag kommer in i ett hur. Det finns så många snygga stilar och tack vare nätet och bloggarna har man ju en enorm inspirationsbank att välja och vraka bland om man går i köksrenoveringstankar.

Idag tänkte jag visa bilder från två olika bloggar som representerar två fantastiska köksbyggen. Jag tycker båda visar på stor kreativitet i köksplanerandet – man behöver inte utgå från standardmoduler (ens om man platsbygger köket), eller tänka i banorna ”överskåp” kontra ”underskåp”. Just nu är jag i en fas där jag uppskattar återanvändning och ”back to basic” och köken jag visar här kvalificerar sig även i dessa kategorier. Jag får vilda planer för vårt eget hus, jag vet att de inte kommer realiseras (vi har varken ork, tid eller pengar att göra några stora förändringar nu) men tankarna går inte att hejda *ler*.

Vi börjar med ett kök i Finland som jag har hittat på bloggen Lundagård. Det här är ett par som vet en hel del om byggnadsvård.

Bänkskivan har paret gjutit själva i betong och färgat in med pigmenterad linolja. Snyggt med den
mörka golvlisten som tar upp färgen på bänken, tycker jag! Gråmålad pärlspont är jag också svag för...
Undrar dock om det inte ska upp någon belysning över köksön, blir det inte mörkt på vinterhalvåret annars?



Här har man låtit en timmervägg komma fram. Snyggt och oväntat, det ruffa blir en snygg blandning med de
släta ytorna på glas och porslin på bänken.

Det andra köket har Sandra, med bloggen Vintage House. Där håller köket bokstavligen på att göras om från grunden och mycket gammalt byggmaterial och -detaljer har använts.

Den här köpmansdisken föll jag pladask för. Tänk vilken lycka att få ha den i sitt kök!
Så vacker (jag har förstått att den genomgått en rejäl upprustning av Sandra och hennes man),
och så mycket prylar den slukar!

En Reda-hylla står på önskelistan, det är ju både praktiskt och snyggt!

Bakom de gamla glasade dörrarna döljer sig ett skafferi.
Tack för lånet av bilderna och besök gärna dessa två bloggar för mer inspiration i samma stil!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Nydelige køkken, Kristin - tak for altid dejlig inspiration :-) Ønsker dig og din familie en rigtig dejlig sommer - håber du snart kan holde fri i nyde det!! Her har jeg også et par dage hvor jeg skal arbejde endnu, men så skal sommeren nydes sammen med børnene - satser på dejlig sommer her i Danmark, da vi holder ferie herhjemme i år, men måske med en lille-bitte tur til Sverige- juhuuu :-) Nyd sommeren, Kristin! Knus; Heidi

Marita sa...

ÅÅåååå vilka kök!!! Jag bara älskar dem!! Köpmandisken....vill ha!!!! Dörrarna till skafferiet....vill ha!!! Guuuud så fint!!
kramar, Marita

Sanna sa...

Hej!

Kul att jag hittade din blogg, här kan jag finna meeer inspiration!

Sååå snygga kök och ja jag har en sådan köpmansdisk, den väntar på att få pryda mitt kök i vårt nya hus...

Ha en fortsatt trevlig vecka!

/Sanna

Kamomilla sa...

Det där lundagårdsköket har ser jag mig aldrig mätt på! helt underbart!

millandante sa...

Så mycket fint jag hittar här inne!! Det blir bloglovin direkt!

På återseende
Milla