15 juli 2011

Kladdkaka med mjölkchoklad

Den här kladdkakan med mjölkchoklad gjorde jag första gången i midsomras och den har helt klart blivit min favoritkladdkaka. Jag gillar att det är mjölkchoklad i den, som ger en lite kolaaktig smak, jag är fortfarande inte så vuxen att jag i alla lägen uppskattar mörk choklad framför mjölkchoklad ;-)


200 g smör
200 g mjölkchoklad (jag använder Marabou så klart!)
3 msk kakao
3 ägg
2 dl råsocker
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt

Smält smöret i en kastrull, bryt ner chokladen i bitar. När allt är smält, rör ner kakaon. Vispa ägg och socker (råsocker + vaniljsocker) ljust och fluffigt. Rör ner mjöl och salt. Tillsätt chokladblandningen. Häll upp i smord och bröad springform. Grädda i 200 grader, 15-20 min. Låt vila i kylen minst 2 h före servering.

Kakan blir nästan godare om den får stå en dag före den ska ätas, så den är perfekt att göra i förväg. Jag serverar den överpudrad med florsocker, till det färska bär och lite vispgrädde blandat med creme fraiche, men jag är övertygad om att bara grädde, eller glass, är lika gott till.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, så gott! Den måste jag prova!

Ha en underbar helg!

/Jenny

Marita sa...

MMmm vad smarrigt!! Måste provas...får allt bli en sväng till ICA och köpa choklad...Tusen tack för att du delar med dig av ditt recept! Idag regnar det så det är ju en perfekt dag att baka!
Kram, Marita

Made in Persbo...Carina sa...

Smarrigt! Här bakades det scones i går kväll :)
Så trinda och goa stona ser ut och så fint fölisarna växer! Ha en fortsatt fin sommar!
Kramar, Carina

Norrfrids Eija sa...

Mmmmmm jag har inte heller lärt mig gilla mörk choklad, gränsen går någonstans vid Fazers blå choklad. Ska testa din kladdkaka till gästerna, tror jag! Och ja, nu har du sett rummet där ni också får slafa!
Ha det gott denna fredag!
Eija

Kamomilla sa...

Nej nej nej..inte fresta sådär..jag äter ju lowcarb.. ;)

Anonym sa...

Å denna kaka måste jag bara prova. Jag lånar ditt recept och lägger upp den på min blogg oxå, givetvis med rekomendation till din fina blogg. Hoppas det är ok.
Fina bilder finns det här oxå.
Glad höst!

http://yoginiseva.blogg.se