20 mars 2010

Påskpyssel på mitt sätt

Inte kan man beskylla mig för att vara en trendsättare direkt. När alla har hållt på och pysslat ihop vita påskägg i flera år, så har jag gjort mina trevande försök först nu. Jag rensade bland barnens påskägg - som var väldigt många i antal - och tillät mig att konfiskera tre stycken. Jag är långt ifrån en duktig pysslare, jag är otålig, vill att det ska gå snabbt och blir irriterad om det är för pilligt eller avancerat. När man besitter dessa tre rätt värdelösa egenskaper så blir det som det blir, man tager vad man haver, för att orka vänta på att inhandla rätt grejor nästa dag är inget alternativ! Alltså blev äggen målade två gånger med vanlig vit snickerifärg som jag hade hemma. Jag rotade bland stuvbitar och hittade vita och oblekta linnetyger, som jag sytt kuddar och gardiner av tidigare, och klippte små bitar av dem och klistrade på de målade äggen, med trälim, för det var det klister vi råkade ha. Min låda med gamla spetsar och snören kom fram och till sist rev jag runt i knappburken och scrapbookinglådan efter dekorationer. Voila, så här blev det...
.

.

.

.
Som de flesta andra gånger när jag ska göra något (kommer ni ihåg när jag målade korgar?), måste ju allting anpassas till familjen eftersom jag inte har möjlighet att pyssla "barnlöst". Under tiden jag äggpysslade så hann jag med att ha M i badet och efter det J i duschen (medan M stortjöt for hon ville bada mera). Tvätta hår, torka, klä på, borsta hår, klippa naglar... och så lite pyssel emellan... in med lammkotletterna i ugnen... pyssla lite till... limmiga fingrar och slingrande spetsar... pilligt och enerverande! Lösningen blev att sätta på en film till de rena barnen så jag kunde avsluta mitt verk. Två och en halv timme tog alltihopa, men som vanligt får man räkna med 20% effektiv tid och 80% barnpassning när det gäller mig.
.
Än har jag inte listat ut exakt vad jag ska göra med äggen. Vad gör ni? Fyller med (vuxen)godis eller har bara till prydnad? (Jag hade tänkt vira björkkvistar till ett rede och ha äggen i, men mina björkkvistar vill inte bli rede, så det får jag ge upp. Ytterligare ett exempel på att min pysselgen inte håller hårda prövningar.)
.
Till er som undrade om "framtidspostning" i mitt förra inlägg. Såhär gör man: Precis till vänster i nederkanten när man skriver ett inlägg finns en pil där det står "Alternativ för inlägg". Där kan du bl a skriva in inläggets datum och tid. Om duväljer ett datum fram i tiden kommer inlägget att publiceras då, även om du inte är uppkopplad mot Blogger. När du ställt in datum och tid så trycker du på "Publicera inlägg" som vanligt (alltså inte "Spara nu").

15 kommentarer:

Spirande grönt - sa...

Åh, vilka jättevackra ägg, trots tålamodsbristen:)

Rebecca

Huset utanför stan sa...

Å vilka fina ägg du pysslat! Gillar särskilt de med knappar och tilsammans är de hur vackra som helst! Extra tummen upp att du klarar det med två barn i bad och dusch etc. Det fixar inte jag. Är som mest kreativ när barnen sover och då går det undan;-) Kram

StrandviksVillan sa...

Precis så ska pyssel vara! Man ska inte låta sig hämmas av brist på "rätt" material utan glatt använda det man hittar.
Riktigt söta är dina ägg! Kanske dom kan ligga i en korg eller på ett vackert fat.
Hmmm... undrar om jag vågar "knycka" några av barnens alla ägg? Dom har ju ändå så många... ;)

Ha en fin fortsatt helg!
Kram, Ann-Christine

Marie sa...

Hihi, det låter som när jag pysslar. Brukar också fara runt med lim på fingrarna och fixa och dona med barnen samtidigt som jag pysslar. Fast ibland pysslar vi ihop också, iallafall en liten stund innan Vera tröttnar och hittar på något hyss istället. Häromdagen när jag var lite "ouppmärksam" lyckades hon smuggla med sig en tuschpenna upp på sitt rum och rita ner både sig själv och göra några vackra konstverk på väggarna. Behöver jag tala om att jag inte var så glad!!!!! När min mamma någon dag senare frågade henne vad det ena konstverket på väggen föreställde berättade hon att det var en sädesärla. Synd bara att den typ var 100 gånger större än en riktig sädesärla!!!!!!!!!!!

Dina ägg var jättefina Kristin, helt i min smak!

Trevlig kväll!
Kram Marie

Geta sa...

Det blev ett mycket bra resultat med tanke på de egenskaperna hos dej! Jättefina ägg!!
Kram.

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fina, sitter och gör några nu och så kul att få inspiration till flera olika modeller när man kollar runt i bloggarna.
Visst är det bra att kunna förprogrammera inläggen, får nog också göra det inför veckan för det är en vecka som är tämligen uppbokad ;o)
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

Linruz sa...

Tycker du lyckades jättbra med äggen.
Ser otroligt avanserade ut.
Ha en fin söndag.
Kram Lina

Hem och Harmoni Marie sa...

Jag måste nog säga att dessa var de vackraste påskäggen jag sett på någon blogg i år. Helt underbara!

Jag tänker nog härmas lite :)
Tack för inspirationen!

Ha en mysig söndag, kram Marie

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Vet du att det låter precis som hemma hos mig. Jag har inte fått till några ägg än men skulle gärna vilja. Jag kan bara inte komma på hur jag vill ha dem:) Sen är det ju det där med allt annat man ska hinna med också;)

Underbara blev dina i alla fall när de blev klara tillslut. Ett rede låter jättefint tycker jag. Det finns kanske något annat du kan använda;)

Ha en skön Söndag!

Många kramar
Karin

C. Tvillingmamma sa...

Otroligt söta tycker minsann jag! :)

Unknown sa...

Hej - hvor blev de fine! Skøn tekst i dit indlæg i dag:)
Knus; Heidi

Kia sa...

De blev ju jätte bra! Jag har lite samma grej att det är barn och annat som kommer emellan när man håller på med något.
Kia

lilla strandkulla sa...

jättefina ägg...du har en underbar blogg som ger mycket inspiration. Jag har nyss börjat blogga och håller på att lära mig allt nytt..

Pysselprinsessan sa...

Hi hi! Man tager vad man haver verkar fungera bra på pyssel också för det blev riktigt fina ägg tycker jag! :)
Kram

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Vilken underbar fantasi du har!! Det ägget med knapparna är ju bara fööör söt!!
Kram, Nina