24 oktober 2011

Om man kisar...

Nu ska det hända grejor i vår matsal! Fast på bilden ser det just inte så mycket ut för världen... men om man kisar så kan man tänka sig att borden hänger ihop och så får man helt tänka bort det grå mittenbordets ben... Vi har nämligen lämnat in halvmåneborden (inköpta på Blocket förra sommaren för 1400 kr tillsammans) till en firma som ska göra iläggsskivor till det så att vi får ett matsalsbord med rundad avslutning åt varje håll. Tre iläggsskivor à 50 cm ska det bli, så att vi kan sitta riktigt många! I dagsläget har vi det grå bordet. Visserligen jättepraktiskt, det går att dra ut skivor på varje sida så att den totala längden blir 2,20 m, men det är ju fyrkantigt och rummet blir lite stelt och styltigt med det tycker jag. Ett rundat bord kommer mjuka upp hela rummets framtoning. Enda nackdelen är att jag nu behöver fler stolar i rokokostil, som de på bilden. Så är det några som har sådana över så hojta till...

Vi ska också få hit en ny matta. Det behöver bara kombineras med en resa till svärmor i Göteborg så är den gamla och blekta orientaliska mattan av gigantiska mått vår. Sedan ska det gamla engelskt röda 1700-talsskåpet kånkas in hit och den stora skänken (som skymtas till vänster) åker ut på logen. Och just det, jag höll på att glömma bort, jag har lagt beslag på ett gammalt sidobord också från 1800-talets början från pappas gömmor, det tog jag hem i helgen. Sedan är det inte mycket piff kvar, tallrikshyllan ska flyttas till över det lilla bordet, en annan liten grå hylla får maka på sig och stolarna tänkte jag skulle få nytt linnetyg på sitsarna. Som ni märker, inte alls mycket kvar ;-) fast fråga inte S, han tycker säkert annorlunda.

Ja, det är en "titta-tryck-bild". Inte särskilt konstnärlig och jag har inte ens städat undan stöket på skänken...
men det bjuder jag på idag!
Tänk att det alltid händer något i inredningsväg hemma hos oss. Jag kan nog helt enkelt inte nöja mig med att ha det som jag alltid haft det, utan ändrar om successivt. Hoppas vi hinner få klart det rundade bordet och hämta mattan innan jul, det skulle vara så fint!

PS: Roligt att så många fler än jag gillar Ikeas glas Pokal. Någon undrade om de håller sig fina trots maskindisk. Jag kan meddela att det gör de! Jag har haft mina gamla glas i ett par år och jag kan inte se någon skillnad på dem och de nya jag köpte, de är alltså inte repiga av att ha gått i diskmaskinen stup i kvarten. Rekommenderas alltså!

4 kommentarer:

Kristina sa...

Inte så tokigt alls!
med eller utan kisning riktigt snyggt!
Kram

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Visst vill amn alltid någott.
Fin bild.
Ha en fin dag!

Kram

Weisser Traum sa...

der tisch ist ein traum.
liebe grosse tische.
wünsch dir einen schönen abend.
sei lieb gegrüsst daniela

Frida Karolina sa...

Hallå! Lyllos som har två månbord! Månbord står just nu högst upp på min inredningsönskelista! Ha det gott!