22 november 2011

Anno 1790

Har ni sett serien Anno 1790 som går i SVT 1 på måndagar kl 21? Det är något så udda som en kriminalserie som utspelar sig i sjuttonhundratalets Stockholm. Jag tittar på den för det är så fina miljöer och är filmad i ett vackert ljus, inte för att den skulle ha vare sig fantastisk dialog eller story. Helt ärligt, ibland tappar jag bort handlingen för att jag tittat för mycket på någon ljuslampett eller stol i bakgrunden... här finns också tjusiga kläder, vackra skåp, tennfat och nattljusstakar i oputsad mässing och jag som är såld på 1700-talet tycker det är så inspirerande! Allt är inte tidstypiskt korrekt i interiörer eller karaktärer, men jag bortser från det, scenografin är ändå väldigt vacker. Visar några bilder jag har hittat på nätet.




 


1 kommentar:

Lena sa...

Visst är den fin, Anno 1790!

Jag kan också haka upp mej på detaljer när jag tittar på TV och ser sånt jag är intresserad av - "oj, de har Eamesstolar, titta där har de Mateusskålar, kolla hon har en Odd Mollytunika"...och familjer fattar inte något!

Så vacker din kristallkrona är tillsammans med ditt fina bord!

Ha det gott/ Lena