17 maj 2015

Något jag längtat efter länge

Här är anledningen till hålet i min kassa, men det var det värt! Pappa hjälpte mig att hitta ett gråmålat slagbord och nu står det i vårt kök. Det är ommålat flera gånger, originalfärgen ligger där under och är jättesvår att komma åt. Jag har skurat med såpa, jag har försökt ta bort de övre lagren med skrapa och kniv, men det ger inte med sig som jag hade hoppats på. Det syns inte på dessa bilder, men färgen på klaffarna är ganska tjock, korvig och lite sandig, det är inte alls den lena linoljeytan som jag hade önskat, så jag kommer ta bort färgen där och måla om (jadå, det kommer bli i tunna lager och jag ska självklart låta träet komma fram emellanåt). Såhär på bilderna ser det ut som att det inte behövs, men ja, då har det lurat er, haha! Underredet ska jag inte göra något åt. Bordet har dubbla slag som öppnas inifrån och ut (istället för det vanligare utifrån och in) och är från slutet av 1700-talet. Ä-l-s-k-a-r det!







Inga kommentarer: