17 oktober 2010

Söndagsjobb

Tjolahopp, då var beställningsjobbet plåtat och klart. Eller vad säger jag, inte klart, för min del återstår ju att fila på text och Lotta har ju mastodontjobbet att redigera bilderna framför sig. Men själva skapandet, arrangemangen och grupperingen är klar. Tanken med det här jobbet är att det ska komma ut i Året runt i januari, och vi har fått äran att plåta omslagsbilden. Spännande! Så här har varit riktig vårkänsla med tulpaner och blåbärsris. Vad gör man inte för konsten? *ler* Nu återstår att packa tillbaka all rekvisita, och det är inte fullt lika kul.

Den här terrinen lånade jag från pappas antikaffär och jag blev så hemskt förtjust i den. Ska nog fråga om jag inte kan få köpa den.

Vacker terrin, "Anna original" från Rörstrand, med plättar i luften i.

16 oktober 2010

Från hyllorna

Tusen tack för alla råd och tips för hur jag ska göra med skåpet i förra inlägget! En kopp med vinäger har åkt in, och nu hoppas jag lukten åker ut så småningom! Kommer nog inte börja måla det än då jag har annat för mig i helgen, men det lutar nog åt något grått i alla fall. Ni får se när jag är klar!

Idag visar jag er lite från min hylla i köket. Ni har nog sett det förut, men jag har inte så mycket nytt och roligt att visar er längre *ler*.

Hoppas ni alla får en skön och fin hösthelg! Idag jagar mina grabbar älg (igen), och imorgon kommer Lotta hit och så är det reportagejobb igen, denna gång ett illsnabbt beställningsjobb. Kul kul!

Gammal flaskhållare, en trave fat och skålar, och några slitna kakformar.

Älskar zink och bleckplåt... De mindre burkarna är alla gamla (de två mittersta är
nyinköpta) och den stora burken längst bak är nytillverkad. Den fyrkantiga boxen
rymmer förrådet av värmeljus.

 

Gammal hushållsvåg som jag har ropat in på auktion.
 
Ljus måste man ha nära till hands! Bokstödet (som egentligen är en dörrstopp)
är nytillverkat från Byarums bruk.

12 oktober 2010

Smakråd om ett skåp

Jag har bytt till mig detta skåp från pappa. Det är i väldigt dåligt skick, vi har tvättat av mängder av fågelbajs och spikat fast lister som halvlossnat upptill och nedtill. Det kändes inte alls fräscht innan dess... Invändigt saknas hyllplan, som ni ser (vi ska sätta in nya), och det är målat med en äcklig gul och blå färg. MEN: proportionerna är fina, det är ett rätt så smalt och litet skåp och det passar in i vårt vardagsrum där det inte är så högt i tak eller gott om plats.
.
Nu till frågan, det ska målas om (för det är inte originalmålningen man ser, vare sig på in- eller utsidan) - i vilken färg??? Helt vitt vill jag inte ha det, men jag tänkte måla matt kritvitt inuti. Utsidan kan jag inte bestämma mig för vad det ska vara för färg på. Jag var lite inne på svart, men hur läckert det än kan tyckas, så tror jag det blir lite för dominant i rummet. Vad säger ni om grått (mörkgrått? rökgrått? ljusgrått?) eller ska jag gå på den "smutsbeiga" skalan och ta någon färg som mullvadsbrun eller potatisbeige? (Färgnummer till sådana färger mottages i så fall också tacksamt.) Jag är ju en sådan färgfegis, så jag vill inte måla det i någon retrofärg som turkost eller orange, de tipsen kan jag vara utan ;-)
.
En följdfråga blir då; ska skåpet vara enfärgat? Ska speglarna/någon av spegelramarna/någon list gå i någon annan ton? Eller blir det för mycket "dala-allmoge" i negativ bemärkelse då? (Missförstå mig rätt, allmoge i original tycker jag är fint, men jag är inte förtjust i ommålningar så som skåpet redan ser ut idag).
.
Om det kan vara till någon hjälp, så är vardagsrummets tapet vit- och ljusbeigerandig, sofforna är vita/beige, här finns ett grått soffbord och ett gråvitt skåp med runt krön, samt det vita skåpet som innehåller tv, vit kakelugn, vita gardiner, vit bokhyllevägg och golvet är såpskurade plankor. Ett inlägg som visar våra möbler i rummet väl hittar du här.


.
Och jo... höll ju på att glömma. Är det någon som har ett bra tips för att få skåpet att lukta fräschare inuti? Just nu luktar det lite unket sådär som gamla, lite fuktiga möbler brukar göra. Jag tycker det blir bättre (det har stått inne i två veckor nu), det luktar bara om man öppnar dörrarna. Hoppas ni kan ge mig några riktigt bra tips både på färg och luktborttagning!

Tisdagstema: sovrum

Veckans tisdagstema på Fabriken är sovrum. Jag tänkte jag skulle visa fyra favoriter därifrån. Det blir detaljbilder för hela slanten för när jag kom på att jag skulle fotografera till detta, så var ljuset så dåligt att det inte gjorde sig på bild med helbilder. Ni får hålla tillgodo med detta istället...




Madonnan är en favorit, hon står på halvmånebordet tillsammans med en hög Jeanne d'Arc Living-tidningar under ett betonghjärta. Knopphängaren älskar jag också, den är så fin och avskavd i färgen. Kuddarna med volanger är relativt nya, men som den sanna smålänning jag är så är det inte "äkta vara" i form av Himla, utan den grå kommer från Hemtex och den vita från H&M Home.
-
Är det förresten bara hos mig som det krånglar med att föra över bilder om man använder den nya redigeraren? Jag måste ställa om och använda den gamla, för att kunna få in några bilder över huvud taget.

10 oktober 2010

Lite grått, lite grönt...

Vilken fantastisk höstdag vi hade igår. Högt i tak, solsken och härlig luft. Inte så varmt visserligen men här har vinterjackorna åkt fram ändå, så bara man hade ordentligt på sig så var det underbart ute. Jag fick mitt nya objektiv igår och var ju tvungen att prova det direkt, jag är helt klart nöjd! Det ger skarpa bilder och fin bakgrundsoskärpa. Tyvärr vill inte Blogger ladda upp bilder på det vanliga sättet så jag kan inte få dem större än så här (just nu). Visst är det fina nyanser - grått, grönt, turkost...

Idag ska jag försöka hinna med en eftersatt städning i hela huset och hämta lite rekvisita från pappas antikaffär till ett beställningsjobb jag och Lotta ska göra nästa vecka. Nu ska jag tända i kakelugnen och vänta på att resten av familjen vaknar.

TILLÄGG:
Eftersom det var några som frågade, så talar jag om vilket objektiv det var jag hade köpt. Sigma 24-70/2.8 EX DG Macro är det fullständiga namnet. Passar egentligen bäst på fullformatskameror och inte på croppade hus (som t ex Eos Canon 400D som jag har idag) då det inte blir särskilt mycket vidvinkel, men eftersom jag kommer byta upp mig till en Canon Eos 5d mark II inom kort så valde jag att skaffa objektivet redan nu när jag fick ett bra pris. På önskelistan står också ett Canon 70-200/2.8 eller 4.0. Jag måste helt enkelt bara sälja lite mer reportage först *ler*.


















Uppifrån och ned:
1. Vår gamla pump på stallplanen
2. Nyckel och nyckelålsbricka på en förrådsdörr
3. Murgröna



09 oktober 2010

Väldigt mycket höst

Här hos oss är det jättemycket höst nu. Jag har nog fått hösttrötthet, jag orkar ingenting på kvällarna. Sitter helst i soffan under en filt istället för att ta itu med saker som behöver göras. Skönt att det är helg så man har lite mer tid!

Kram på er!


Ljusstaken och trådkorgen är båda från Frankrike. Ljusstaken köpte jag hos Madame Petite
och trådkorgen på Tradera. Glaskaraffen är ett billigt loppisfynd.

05 oktober 2010

Tisdagstema: Höstdekoration

Det var så fint väder nu i helgen, så Fabrikens tisdagstema med höstdekorationer passade ju utmärkt. På min trappa står en zinkhink med lite sprakande höstfärger i, det gör sig fint i solen!





I zinkhinken har jag ljung, vit cyklamen, prydnadskål, murgröna och några pumpor.


03 oktober 2010

Skafferi

Nu har en hel vecka rasslat iväg och jag har inte hunnit skriva något på bloggen. Är man sjuk och borta en vecka från sitt jobb så har man lite att ta igen, så bloggen har helt enkelt inte hunnits med.

Igår var jag hos Lotta och fick äntligen se hennes härliga hus och trädgård och möta hennes mysiga familj. Lotta och jag slet och jobbade hårt och fotade två olika jobb i hennes skafferi. Lotta har nämligen lyckan att ha ett gammaldags kallskafferi, hur fantastiskt är inte det? Sådär fint med avfasade hyllor, litet sött fönster och gammal knoppbräda...

Bilderna har jag lånat från Lottas blogg och de är från skafferiet, dock såg det inte ut såhär på de bilderna vi plåtade - men håll med om att det är fint! Greengate passar fint in i skafferiet med sin lantliga och romantiska framtoningen och tillsammans med zink och glasburkar kan det inte bli fel!