27 augusti 2009

Urvuxet

Idag ska mitt inlägg handla om kläder, det är verkligen ovanligt för att vara mig!
.

.
Igår gjorde jag ett ryck och rotade runt i barnens garderober. När man är mamma så har man ju numera den dimensionen i sitt liv att man varje höst måste planera för vintern... overaller, mössor, kängor... och nu har jag inte bara ett utan två barn som måste ha dubbla utrustningar till dagis och skola. Puh! Aldrig passar ju något från förra säsongen heller. Därför är det så himla bra att Tradera finns... jag brukar sälja de finaste avlagda och urvuxna plaggen, och ofta kan man hitta andrauppsättningen ytterkläder där också, till bra priser. Kvalitetsplagg (jag älskar ju Polarn o Pyret) håller ofta till mer än ett barn. Min erfarenhet är att det ofta är fläckar från dagis som sätter stopp för användningen av ett plagg snarare än att det blir utslitet när man väljer märkeskläder (åtminstone i de lägre åldrarna, kanske inte för barn i J:s ålder - där tycks jeansknäna inte hålla länge oavsett märke!). Jag har nu ute en massa plagg på Tradera och den här bilden tyckte jag faktiskt blev så fin att den fick vara med på bloggen också... Tunika från Tiny Minymo i de allra härligaste bleka pastellerna fotad på verandan...
.
Vad tycker ni? Köper ni begagnat på nätet eller bara nytt? Vore kul att höra, med tanke på att de flesta av oss bloggare och bloggläsare kan tänka oss gamla, nötta saker... hur är det då med second handkläder?

9 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Second hand-kläder är toppen, tycker jag! Efter att först inte ha kunnat tänka mig att köpa kläder alls på loppis har jag i år köpt massor. Bara de går att tvätta eller är uppenbart oanvända så är det helt okey, tycker jag. Loppiskläder = möjlighet till nya kläder varje vecka :-).

Kram från Helena

Kamomilla sa...

De växer fort minsann. De små grynen. och sliter kläder!

Svårast är det att få tag på secondhandkläder för killar åldern 5-15 år...Det finns liksom bara trasor kvar.

Tanjis sa...

Förut så gillade jag inte alls begagnat!
Nu så tycker jag att det är jättebra. Oftast är det ju som du säger, kläderna blir urvuxna och ser knappt använda ut. Det är ju jätteslösigt att bara slänga.
Jag brukar lägga ut på Tradera men det är ju ett väldans jobb med det.

Vinterkläder tycker jag är svårt, de blir ju rätt dyra på Tradera med (just POP i alla fall) och man vet ju aldrig hur vädret ska bli, det är det svåra......

Den där lilla blusen var ju jättesöt! :) Den kommer nog att gå bra!

Fröken Fräken sa...

Först - härligt med hemreportage (trots att jag själv är för feg för att vara med på dylikt!) När får man se det? Gärna nästa vecka, det skulle passa mig ;-)

Alltså, jag tycker att det är helt omöjligt att köpa kläder över nätet! Eller ja, jag köper ju inget över nätet, när jag tänker närmare på det. Jag vill se och klämma på grejerna innan det blir affär av. Och storlekar på kläder är det ju än mer omöjligt att få något grepp om på nätet än i butik. Har försökt sitta och kolla på bland annat Ellos och HM på nätet, men näe...! Men tänk så praktiskt om det funkade...

Tidsmästarinnan sa...

Hallå hallå! Hoppas allt är bra med dig. Nu har jag kikat ikapp lite här på din ljuvliga blogg, bland ljuvliga bilder...
Second Hand är perfekt tycker jag! Köper till barnen och gärna till mig själv också, det jag kan ha svårt för är skor, då får de allt vara helt oanvända i så fall. Mest för att de inte går att tvätta tror jag.
Kram!
Susanne

Ensamma mamman/Ögonblick och Tankar sa...

Ja de går verkligen åt lite kläder. Inte för att de slits utan just för att dom växer så de knakar. Jag hade tur i år så sonen kan faktiskt ha både termobyxor och overall igen. Jag släjer mycket av hans kläder på tradera. Av någon anledning köper jag inte speciellt mycket dock... Varför vet jag faktiskt inte.

Kram

Ett Vitare Hem sa...

Förut köpte jag gärna begagnat men numera är barnen så stora att de helst köper själva och då blir det nytt....
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Marie sa...

Hej Kristin!

Först och främst, vad kul med reportaget! Spännande! Ser fram emot att få se det i någon tidning framöver.

Jag köper både nytt och begagnat när det gäller kläder till barnen. Gör som du och säljer de lite "finare" kläderna på Tradera. Sen anordnas det jättebra bytardagar (här säljs barnkläder, leksaker, barnvagnar, skor, ja allt som har med barn att göra och som folk vill bli av med) här hemma två gånger/år, där har jag både sålt och gjort toppenfynd genom åren. De här dagarna (en gång på våren och en gång på hösten) är superpopulära, hur mycket folk som helst som shoppar begagnat.

Ha en riktigt trevlig helg!
Kram Marie

Anonym sa...

Jag köper både och...

Beg till dagis och nytt det beror på..
Kina