31 augusti 2009

Fikahörna

Jag tänkte visa er den lilla fikahörnan som finns i M:s rum. De två vita pinnstolarna är från pappas antikaffär, och bordet fick jag köpa av Tina med Liten Bod i somras. Det fick bli vitt det också (Tina hade precis nyss köpt in det själv så hon hade inte hunnit måla det), och det passade väldigt bra ihop med stolarna. Duken är egentligen en kökshandduk från GreenGate, köpt hos Julias vita drömmar. Kakorna har jag virkat själv, du hittar inlägget om dem här. Pläden med rött band, på stolskanten, har jag också virkat, det var en julklapp till M (inlägg finns här).

Någonting saknas vida fikahörnan, jag funderar på att sätta upp en låg hylla eller tavla eller något annat. Tids nog får jag nog klarhet i vad som ska upp där.
.

.

.
Ser ni trasmattan som sticker fram i underkanten på det första fotot? Den tycker jag är så fin! Jag har fått gamla trasmattor av min farmor, som hennes svärmor har vävt, det vill säga M har en matta som hennes morfars farmor har gjort! Fransarna är korta och nötta men färgerna är helt underbara; dova pasteller i smala ränder... Nu har vi Hilmas gamla trasmattor i alla våra sovrum och att mattorna är lite olika i randningarna och inte helt perfekta gör bara att jag blir mer förtjust i dem.

15 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Superfint! Vad härligt att ha en sådan liten sitthörna :)

Ja, det var härligt att vara iväg själv lite. Men Formex är inte någon höjdare tycker jag. Mycket känns samma och en MASSA folk som springer o stressar runt. Jag får panik. Svettigt är det också. Nej det blev några timmar och sedan bar det iväg till antikaffärer och annat istället :) Fast mycket köpt blev det inte minsann. Nej, jag tog det lugnt!

Nu blir det till att natta barnen - vi hörs igen!

Kram Jenny

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken fin fikahörna, jättefina möbler!
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

Fröken Fräken sa...

Oj vilken söt hörna! Som ett eget litet café! Jag fick leka restaurang med min kompis fyraåriga son i helgen, så det verkar var "hett"! ;-) Och visst är trasmattor underbara. Tyvärr har jag inga familjeägda utan slår till på Ikeas när tillfälle ges..

Ja, det lutar åt mattsvart för stolen. Jag får hålla med dig, blankt svart tycker jag inte passar på äldre möbler, för det mesta. Jag har inte provat att måla någon möbel svart, så jag skulle gärna vilja testa det för att se vilken känsla det ger. Synd att du inte kom överens med den turkosa färgen, men det är ju sådär. Vissa färger är underbara på pappret, men man får de inte att stämma hemma..

Nu är vi tillbaka på fint väder förresten! Och i Sthlm, dit jag åker imorgon såg det ut att bli +25 :-)

Viveka i Bläckhornet sa...

En söt liten hörna till en söt liten fröken :)

Kram Viveka

Tulipa sa...

Vad fint!!
Färgerna känns så söta och rara, och de där donutsen..mmm, vad läckert!

Måste berömma de fina bilderna på Karins "maränger"! Man såg dem så väl och kunde riktigt se hur fina de är!

Ha en skön ny vecka!
Kram mariette

Det vita dårhuset sa...

Heej =o)
Underbart gullig fika plats du gjort!! =O)

Kramar Erika

Kamomilla sa...

Vad mysigt! Den där virkade pläden minns jag, den är jättefin! Ser så sött och fräscht ut!

Liten Bod sa...

Jättefin hörna! Kul att se hur bordet blev, det passar ju bra där! Såg du mitt lilla kafferep? Är man barnslig eller :) Filten du gjort är superfin, jag önskar att jag hade någon att göra den åt! Kram, Tina

Åsa sa...

Sis! Du får vänta med den där "tavlan eller något annat" till julen!!

Jag har saker på g förstår du...

promenader på landet sa...

Vilke jättemysig fikahörna! Ha det så bra kram från Maria

Stina sa...

Så sött.:-)

Hem och Lycka sa...

Vilken underbar hörna, söta kakor och duken från Greengate är ju pricken över iet.

Kika här.. ;-) http://hemochlycka.blogspot.com/2009/09/husmorstips.html

kram Mia

Villa Solberga sa...

vilken söt fika hörna, jätte mysig =)

/Jenny

annashusidingtuna sa...

Vad häftigt med en matta som kommer från en sådan mycket äldre generation!
Vi håller också på som bäst med lillkickans rum förhoppningsvis kommer de sista bitarna på plats i helgen.
Ha en trevlig helg!
Kram Anna

Mitt Lantliv sa...

Hej!
Va fint du har hemma!
Har titta in hos dig då och då efter att jag slutade att blogga själv (Wilmas vind). Men har börjat lite smått igen på en ny blogg, ta gärna en titt, det har hänt lite sen sist :)
Hoppas allt är bra/ Sophie