17 oktober 2008

Ett hjärta i spets

Inspirerad av spetskransen som Annas hus på landet gjort och Liljor och tulpaner, som gjort ett tyghjärta, så skapade jag det här spetshjärtat i morse med M sov. Hjärtgalgen kan man köpa på nätet, bl a hos Me and my home (följ länken så hittar ni produkten). Annars kan man säkert böja till ett hjärta själv, av lite grövre ståltråd.

Jag snurrade bara på lite olika spetsar som jag hade liggande. Eftersom jag är lite snål (jag är ju smålänning...) så limmade jag inte fast dem utan fäste dem genom att peta in änden under nästa spets, på så sätt är det lätt att peta upp det igen och återanvända spetsen till något annat när man tröttnat på hjärtat. Har man en stor krans eller hjärta som ska täckas kan man börja att linda rivna lakansremsor runt stommen först.

Som dekoration hängde jag en tallkotte i sidenband och två av mina presenthängen av pärlor i ett gräddvitt garn. Till sist en rosett av en handknypplad spets. Tillverkningstid: tio minuter, ett icke tidskrävande pyssel för en mamma som måste göra tusen andra saker - perfekt!











PS: Det var inte det här jag skulle använda kottarna till egentligen (jag har inte plockat femtielva tusen kottar för att masstillverka spetshjärtan *fniss*), men vad jag ska göra av dem visar jag längre fram när de torkat ordentligt!

11 kommentarer:

Liten Bod sa...

Hjärtefint! Vad i hela friden kan man använda drösvis med kottar till??? Hmm.... Kram, Tina

Fröken Fräken sa...

Åh, tack för utmärkelsen, vad glad jag blir!!
Jag håller fortfarande på att smala mig för att göra en krans med löv, men nu inser jag ju att det inte finns många löv kvar så man kanske borde satsa på spets istället?!

Ja, anslagstavla är verkligen att föredra framfär murkeltorkning. Men som sagt, damerna på Kupan såg mycket skeptiska ut!!

Kamomilla sa...

Vad fint! Trevligt med kottar mot den vackra spetsen.

Butiken jag nämde i mitt inlägg ligger inte nära, men jag pendlar flera mil (en mil=10km?) till jobbet och butiken finns på jobborten. Så nära är det ju inte direkt...

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad grym du är! Vad fint det blev och perfekt mamma-pyssel :) Det har jag också ägnat mig åt (brukar undra hur alla andra bloggare har tid att pyssla så... så har jag själv gjort det...) och det gick också über-fort. Perfekt for oss mammor!

Ha en skön helg!

Kram Jenny

My White Cottage sa...

Vilket jättefint spetshjärta! Låter som ett pyssel som kanske till och med jag skulle klara av! Jag är nämligen en usel pysslare... *fniss*

Har läst igenom en rad gamla inlägg här hos dig och du har verkligen en jättemysig blogg!

Ha en skön helg!
Kram från Jenny

En inredoholic sa...

Å så fint du gjort!! Önskar dig en trevlig helg. kram jannice

Marie sa...

Hej Kristin!

Vad fint hjärtat blev, nu blir jag inspirerad att göra något liknande. Hihi, jag hade heller inte limmat fast spetsarna, det är jag också för snål för (fastän jag inte är smålänning). Blir spännande att se vad du ska göra med kottarna!

Tack goa du för den fina utmärkelsen. Jag blir jätteglad!

Ha en fortsatt härlig helg!
Kramar Marie

Anonym sa...

Ditt hjärta av spets är ju så vackert och det var så fint med kotten som ger ett lite mörkare inslag mot den vita spetsen.

Kram Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Så fint hjärta:)
Kram Lallis

Karin Lindström sa...

Hej Vännen!

Men vad fint det blev! Passar nog mig om det går fort. Jag skulle vilja pyssla mer, men det är ju hela tiden så myckat annat.

Idag är vi hemma igen! Han hostar och är klängig. Vi får se om vi gör en repris på er dagisstart!
Jag hoppas ni mår bra allihop?! Nu är det ju rent hopplöst i skolor och dagis. Ska bli skönt med lite lov.

Jag undrar naturligtvis också vad du ska med alla kottar till. Är det en krans till månne? Nyfiken är jag också om du fick rent flaskorna?

Ha nu en bra vecka!

Många kramar
Karin

Vitt och blandat sa...

Hej gumman! Det är verkligen TUSEN år sen vi "pratade".. det är bara för mycket hela tiden. Jag blev jätteglad att se att du var med i tävlingen =)

Åååå vilket fint hjärta du gjort!!! Ja, allt är ju så fint som du har och gör.. suck.. =D Va kul att din lille son fick vara med på älgjakten!! Lille P fick vara med sin moffa R en gång och ta hem älgen när dom fått en. Jag däremot kunde inte riktigt vara med å titta... Men P tyckte inte det var nått konstigt alls "äter man älgar?" frågade han. Jo, svarade vi. Jaha, sa han - så var det färdig pratat om det!

Jag har missat MASSOR med inlägg från dig så jag ska kolla lite nu innan jag knyter mig. Varma, varma kramar till dig/Anneli