09 oktober 2008

"Nytt" i köket

Idag ska jag visa lite bilder på "nya" saker i mitt kök. Det mesta är från de där lådorna jag återfann när vi städade ett av förråden.



Bruna ölflaskor från Vimmerby bryggeri (tror jag W:et står för). Jag har bara diskat dem en gång och de vill inte bli rena inuti. Någon som har tips på hur man får bort beläggning på insidan av en flaska?

Jag hittade ett antal glasflaskor med patentlock på också. Gummiringarna var så klart upptorkade men jag tror det går att köpa nya sådana separat, och jag ska ju mest ha dem till prydnad så de behövs ju inte för funktionens skull.



Det fanns fyra stora konserveringsburkar också, ni såg en glimt av en i mitt förra inlägg om vedspisen. Jag gillar sådana här burkar väldigt mycket och har en massa i olika storlekar i mitt skafferi (med mjöl, gryn, torkad frukt etc - det ser ni här i mitt inlägg om skafferistädningen). Just den här la jag kaffebönor i, satte ner ett vaniljdoftljus och knöt ett brunprickigt band runt om. Smart med locket om man tycker ljuset luktar för mycket (jag tycker det luktar gott med vanilj!).



Till sist vill jag visa en underbar "uppfinning", bakelsegaffeln!!! Den tar garanterat bakelsen eller tårtan till högre höjder, det känns verkligen lyxigt att äta med en gaffel och inte sked... jag brukar alltid ha bakelsegafflar när vi bjuder på tårta här hemma. Jag har haft lite olika varianter genom åren, men nu hittade jag ett parti med tio stycken på Tradera i den gammalsvenska modellen (som jag har rätt mycket andra nysilverbestick av), så då sålde jag mina andra gafflar och behöll dessa.


9 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Toppenfina nygamla saker i köket! Håller med dig om att bakelsegafflar är underskattade. Jag har inga egna, men skulle gärna vilja ha ett gäng.
Jättefint också med ljuset och bönorna i burken!

Kram från Helena

Liten Bod sa...

Jättehärligt med allt gammalt! När jag försöker få bort något som sitter som berget, tar jag jättevarmt vatten med maskindiskmedel i och låter det stå länge, typ över natten. Kalk och missfärgningar av vatten går bort lätt med kalkosan, som bara behöver sprutas på och låta stå ett tag. Det är mitt universalmedel mot det mesta (vi har egen brunn med järn i vattnet). Kram, Tina

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Så perfekt att fynda hos sig själv, och få undan lite påsar på köpet! Så fina saker, och jag gillar ju oxå gamla flaskor och burkar.

Rengöringen kan vara svår, men jag har provat att "slipa" flaskan invändigt. Häll i grovsalt och lite ättika och skaka ordentligt. Är det svåra fläckar så kan du prova med amoniak, men det har man ju kanske inte hemma! Du kan ju kanske låta maskindiskmedel och vatten stå och dra ett tag och sen hälla i ris och skaka!

Lilla r är faktiskt fortfarande sjuk, och nu börjar jag bli lite orolig. Han har egentligen varit dålig i tre veckor, men kämpar tappert på. Nu ikväll fick han feber och är jättelös i magen!
Jag ska ringa rådgivningen så får vi se imorgon!

Lycka till med rengöringen och kram på dig! Hoppas ni mår bra!

Karin

Anonym sa...

Hej! Bakelsegafflar kanske är något man borde investera i. Har inte tänkt på det bara, men visst vore det bättre...tror inte att jag varit hos någon "privatperson" som haft det, bara konditori.
Varma hälsningar Tulipa

Kamomilla sa...

Vilket mysigt inlägg! månne flaskorna skulle kunna bli rena med citronsyra? Finns att köpa på apoteket.

Ett hem på landet sa...

Vilka fina gamla flaskor! Jag har ett tips som brukar funka när det gäller beläggning som inte vill gå bort i disken.

*Häll i maskindiskmedel i pulverform och hett vatten i flaskorna. Låt dem sedan stå så ett dygn. Därefter häller du ut vattnet och diskar dem som vanligt.

Hoppas att det funkar!
KRAM

Hannis sa...

Säg inte att du hittade den där flaskhålaren i eran bod??!
Den var jättefin!

Jag brukar ta ättika och bakpulver och skaka om.
Varning dock:
Det fräser och kokar som 17 så använd gummihandskar om du provar=))

Kram Hannis

Ps.Jag sprayade mina ljusstakar med matt färg.

Annika sa...

Vad kul att kunna plocka fram så mycket fina saker ur förrådet... gillar också dessa glasburkar... har sytillbehör imina... knappar o spetsar mm ..... att diska flaskor är inte kul men jag brukar lada dom med vatten o yes diskmedel o sen får de stå ett tag.... några dagar.... sen tar jag flaskborsten o gnuggar rejält... det har funkat på de flesta.... Lycka till Kram Annika

Anonym sa...

Flaskorna med W på halsen är i regel från Westerviks glasbruk, nedlagt 1919.

Jag brukar rengöra med löddrande tvålull, se bara till att det löddrar hela tiden så det inte blir repor.

Flasknörd