06 januari 2009

Sitthörnan

Nu har jag haft årets första målarverkstad här hemma! Det blev de två gamla karmstolarna, som hör till matsalsmöblemanget, som blev vita(re). Hela matsalsmöblemanget målade jag med vit linoljefärg för ett antal år sedan men det har gulnat jättemycket och blivit rejält fult - trist, särskilt som det var ett riktigt hästjobb att måla allting. Tanken är att jag nu ska måla om det i vitt och även klä om sitsarna med ett ofärgat linnetyg. Då kommer de att bli likadana som våra Äpplet-stolar vi har vid matplatsen i köket, och då kan man komplettera med dessa när man är många - stolarna kommer matcha varandra även om modellerna är olika.


.
Karmstolarna satte vi nu in i vardagsrummet för att täcka "hålet" efter granen och jag kunde bara inte fortsätta ha dem gulvita (det var en rätt så stor kontrast till övriga vita möbler i rummet) så de blev först ut att möta penseln igår kväll.
.
Jag älskar verkligen den här sitthörnan i vardagsrummet, jämte halvmånebordet som jag visade för något inlägg sedan. Egentligen hade vi tänkt köpa en liten fåtölj att ställa här men nu tror jag nästan att karmstolen få stå kvar... med ett fårskinn på sitsen så sitter man faktiskt rätt så mjukt! Halvmånebordet tänker jag nog förresten låta vara som det är, dvs med den fläckiga skivan.
.
Den uppmärksamme noterade våra omålade golvlister i vardagsrummet. Det är nästa punkt på agendan. Jag håller också på att måla en gammal garderobsdörr idag och sedan hoppas jag peppa mig själv tillräckligt mycket för att komma igång med köksluckor och pärlspånten i köket också... så jag kommer inte ligga på latsidan framöver.
PS: Det var jättekul att läsa att ni tyckte så mycket om vår kakelugn!

10 kommentarer:

Mjuka sa...

Jättefin stol!!! I kväll skall jag också pyssla lite hemma.
kram Malin

Hem och Lycka sa...

Urfin karmstol! Hade inte sett listerna om du inte skrivit det ;-)

Tusen tack för den fina brädan som kom med posten igår, den får stanna uppe till tjugonde knut ;-) och kommer på bloggen så småningom.

kram

Hanna sa...

Hej Kristin!
Vilken mysig blogg du har!
Mycket fina bilder!

Hit kommer jag fler gånger :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Camilla Alvén sa...

Hej Kristin!
Visst är det så att kit-objektiven som medföljer vid kameraköp inte är de bästa. Just därför valde jag att lägga ner lite extra pengar på ett "ordentligt" objektiv när jag ändå skulle byta kamerahus. Mitt Sigma-objektiv är ett gammalt, ganska billigt objektiv som jag endast använder till att plåta macrobilder med. Det finns ett bra macroobjektiv som står på min önskelista, Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro (har fått bra betyg i tester). Mitt normalobjektiv EF-S 17-55/2,8 är suveränt, fantastisk skärpa och lagom ljusstarkt.
Det är alltså värt att lägga ut lite extra pengar på objektivet om man plåtar mycket.
Ha det bra
Camilla

Lilla huset på prärien sa...

Du gör helt rätt i att låta bordet vara Kristin - det är fantastiskt snyggt! Och stolen har ju blivit jättefin i ny vit skrud! Gillar verkligen fårskinn jag också.

Det där fotogalleriet är jag också nyfiken på... ;)

Kram Jenny

Hannis sa...

Kul att du såg skillnad i mina bilder!
Nu ska jag bara försöka hitta ett bra redigeringsprogram som jag fattar också=))

Vilken vacker stol!!
Fin bredvid bordet.
Låter som att du har massor att göra framöver!

Kram Hannis

Interiörboden sa...

Vilken otroligt fin stol!! Jätte fin! :) Och med pläden i!!

Ha en trevlig kväll.
Kram Sandra

Karin sa...

Det låter som om du har mycket jobb framför dig men det ser så fint ut! Vacker stol och bordet är verkligen snyggt som det är. Fläckar visar ju att det har använts och älskats. Här är en till som blev nyfiken på ditt fotogalleri. Är det för familjen eller har du något annat syfte? Ha en bra vecka! Kram Karin

Karin sa...

Hej igen Kristin! Vi sitter visst och bloggar samtidigt. :) Jag ser fram emot att kika in i fotogalleriet så småningom. Jag har förutom kitobjektivet ett 50/1.8 objektiv. Det sitter nästan alltid på kameran. Otroligt prisvärt och kul att fota med. Det är som sagt inget zoomobjektiv men fungerar faktiskt från allt till närbilder (med närbildslins/er) till porträtt. Skulle dock gärna ha ett makro för närbilder och en bättre zoom för landskap och dyl.

Lycka till i objektivdjungeln! :) Kram

Dress Maker sa...

You are welcome to see our blog.

http://belledress.blogspot.com

Thank you.