04 september 2011

Äppelstök i uteköket

Nu börjar äppeltiden! Det insåg jag idag när jag tog den dagliga turen till hästarna. De stod i den gamla köksträdgården och slet i äppelgrenarna. Jag är helt säker på att de klurat ut hur de skulle skaka på grenarna så att äpplena föll ner. Jag tyckte det var lite väl synd att alla äpplen skulle bli uppglufsade av hästarna så jag skyndade mig att plocka av lite frukt.

Äpplena var varken särskilt många, stora och fina utan få, små och lite skorviga. In och slå i receptböcker, vad kan man göra med fula äpplen? Hittade ett recept på äppelgelé som jag provade. Där skulle man nämligen koka äpplena som de var, med skal och kärnhus, och sedan sila av saften och göra gelé. Små äpplen hade jag nämligen ingen ork att stå och skala, det kändes som om det inte skulle bli något kvar.

Vädret var ju underbart och eftersom vi lagat lunch i uteköket så hade vi redan kokplattorna ute. Koka äppelgelé i solskenet gör man ju inte varje dag, så det blev jag tvungen att prova!

Äpplet längst bak är Signe Tillisch, det lilla främre är av okänd sort från ett gammalt träd.

Uteköket är till stor glädje. Vi har aldrig lagat så mycket mat ute som i år (vi byggde färdigt det så sent
förra året att vi inte hann med att inviga det då). Min nyförvärvade Tine K Home-kruka
till vänster...

Durkslag från loppis (jag tror det är Ikea från början).

I med allt i grytan... sleven är från Nigellas kollektion, köpt hos Julias vita drömmar.

Jaha, vad har man då äppelgelé till, undrar ni kanske? Den ska passa till stekta kötträtter och grytor, stod det i receptet. Jag älskar ju att laga grytor under vinterhalvåret, så jag tror nog jag får användning för den. Fast så himla mycket äppelsaft blev det inte av koket, bara 2½ små burkar till slut... av resten av frukten gjorde jag lite snabbäppelmos, efter att ha mixat i grytan (och ha plockat upp de stora skal- och kärnhusbitarna). Ärligt talat vet jag inte om det var värt allt bök för så lite gelé, men nu har jag ju provat det i alla fall!

ÄPPELGELÉ

1 kg äpplen, gärna knappt mogna
6 dl vatten
9 dl syltsocker per avrunnen liter äppelsaft

Klyfta äpplena med skalet och kärnhusen kvar i en kastrull. Låt koka i ca 15-20 minuter, mosa äpplena under tiden med en slev. Sila av saften, låt moset stå i en halvtimme och rinna av. Mät upp hur mycket äppelsaft det blev, häll tillbaka i rengjord kastrull. Beräkna sockermängden och tillsätt det. Låt koka i ca 10-15 minuter utan att röra i grytan. Ta av kastrullen från plattan, skumma väl och häll upp gelén på väl rengjorda burkar ända upp till kanten - gelén krymper lite när den stelnar så gör burkarna nästan överfulla!

Första burken ska provas nu till kvällens middag. Rådjurssadel på gång i ugnen och ugnsrostade rotfrukter till det. Lovely!

1 kommentar:

Kamomilla sa...

Jag kan tänka mig att det skulle smaka gott till viltkött... mums. Jag lyfte på hatten för din huslighet- själv skulle jag inte få till det ;)