28 december 2014

Mera rött!

Något har hänt, för jag tycker mer och mer om rött som inslag i inredningen. Då tänker jag inte på Campbell's tomato soup-rött eller femtiotalsblanka röda lackytor, utan på lite blekrött, hallonrött... lagom "vintageaktigt" och matt, den där tonen som Cabbages & Roses kallar "raspberry" och som är så vansinnigt snygg mot vitt eller linnefärgat. Kanske fick jag en riktig inspirationsknuff igår kväll då jag såg Downton Abbeys julspecial. Mitt hjärta slår alltid lite extra när man får se de där röda tapeterna och tjocka röda mattorna...

Här är en kvartett ursnygga tapeter från Lim och Handtryck, om jag hade en vägg över som behövde ny tapet skulle de här ligga väldigt bra till.



Här är en kvartett ursnygga tapeter från Lim och Handtryck, om jag hade en vägg över som behövde ny tapet skulle de här ligga väldigt bra till.

Textilier som jag tycker är snygga just nu... de kommer så klart från Cabbages & Roses som är helt outstanding! 



Och så en matta med röda inslag... vi har en gigantisk orientalisk matta i vardagsrummet just nu, som jag köpte på blocket till ett otroligt bra pris. Jag gillar verkligen hur den ramar in hela soffgruppen så att inga möbler hamnar "utanför" mattkanten, och hur mjukt det är under fötterna att ha den där. Det är väl färgen jag tycker är sådär bara, den går i grönt och blått och jag tycker nog att rött-grått hade varit snyggare och passat bättre till rummet. Jag har en röd orientalisk matta på min önskelista för 2015.


Sist men inte minst, vad passar bättre än rödmönstrat porslin? Jag tycker mönstret "Asiatic Pheasants" är fint - verkligen klassiskt! Man hittar ganska lätt rödvitt porslin på loppis och i andra second hand-butiker. Vill man köpa nytt är Matilde & Co att rekommendera, de har Burleighs nyproducerade (samma butik har för övrigt Cabbages & Roses tyger).





Alla bilder i det här inlägget har jag tagit från min mapp "Red & white" på Pinterest.

1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

Underbart inlägg! Så mkt inspiration du ger!
Kram Anna i Skåne