07 januari 2008

Rensa, röja, fixa, dona

Idag kan man säga är första dagen på min mammaledighet, eller åtminstone första dagen som jag egentligen skulle jobbat men som jag är hemma. Mamma har jag ju inte blivit igen - än, det dröjer ju ungefär 7 veckor fortfarande. Men det känns underbart att inte behöva jobba längre utan kunna ta allt i min takt och därmed hålla sammandragningarna i schack.

"Boa-genen" verkar har slagit ut i full blom hos mig. Har rensat och röjt i en massa skåp och mappar under helgerna. Det har blivit två fulla svarta sopsäckar men gammalt skräp som åkt ut. Bra feng shui! Mer återstår.

Lite bebisgrejor har plockats fram också, och tvättats, så att det är färdigt att tas i bruk. Fast jag har ännu kvar det roligaste; att handla lite nya kläder i pyttestorlek!!! Den karamellen ska jag suga på ett tag till...

Storhandlade idag och köpte bl a fler burkar att frysa in mat i. Om jag orkar och inspirationen fortfarande är med mig, hade jag tänkt att både baka bullar och laga en massa grytor och lägga i frysen. Kommer ihåg hur mycket folk det var på besök för att uppvakta, och hur lite tid man hade för att laga någon mat sådär i början. Förra gången orkade jag inte vara en superhusmor, får se om jag orkar det den här gången.

Avslutade stadsbesöket med ett inhopp på Röda Korsets loppis. 55 kr fattigare, fördelat på två örngott (5 kr/st) och två dukar med knypplade spetsar (5 resp 10 kr) samt ett krämfärgat uppläggningsfat (30 kr) blev mina fynd. Tyget i de gamla örngotten var sådär härligt slitet och mjukt, funderar på att klippa sönder och sy om till pyjamaspåse eller något liknande. Den ena dukens spetsar var väl inte jättefina, men då är det ju lättare att sätta saxen i den och använda till applikationer på andra ting istället. Vi får se vad det blir. Uppläggningsfatet gillar jag, passar perfekt till vårt övriga krämfärgade porslin.

1 kommentar:

Kamomilla sa...

Vad flitig du varit och vilka fina fynd du gjort!
Visst är det bra att vara välförberedd så behöver man inte slita sen när orken är som minst.
Välplanerat är hälften gjort, inte sant?
kamomilla