06 mars 2007

Fick du fikon?

Idag var jag på Blomsterlandet för jag var så sugen på att se vårlökar i blom och fina krukväxter. Tyvärr måste urvalet ha varit dåligt, det fanns inte så mycket spännande (fina) vårlökar. Det fanns däremot blommande julrosor för 150 kr... vill ha, vill ha, vill ha! Fast jag inser att jag inte kan bevara dem inne tills dess att jag kan plantera ut dem i trädgården (och förresten är det nog en sådan sort som inte gillar växtzon 4 i alla fall).

På vägen hem började tankarna spinna loss kring vår och blommor. Skulle ju så gärna vilja ha en magnolia! Kom att tänka på familjen vi köpte vår tredje häst av, de bodde på Fyn i Danmark, i en gammal trädgårdsbostad där det på baksidan fanns ett stort magnoliaträd. Under de blommande grenarna brukade de sitta och mysa under våren med lyktor och filtar! Måste verkligen vara underbart...

Men en magnolia kan jag nog inte få att klara sig här på det karga småländska höglandet. Men jag funderar på att äntligen köpa en fikonplanta! Nu har vi ju vinterförvaringen ordnad (sadelkammaren håller +10 grader även på vintern!) så därmed skulle jag - rent teoretiskt - kunna övervintra ett fikon. Sadelkammaren funkar säkert som orangeri över vintermånaderna! Har ju redan ett olivträd som växer så det knakar och har klarat två vintrar på vår glasveranda nu. Är mycket förtjust i "exotiska träd" som oliv, fikon, lagerblad och citrus och även annat som är uppstammat, t ex myrten, rosmarin och vinbär. Drakenius Gardens har mycket man vill ha (och därifrån har jag f ö hämtat bilden).

Inga kommentarer: