09 mars 2007

Porslin för våren


Vår innebär shoppingbegär, i alla fall hos mig. Något jag aldrig kan få nog av är nog keramik och porslin, så här kommer lite inspiration!

Kannan med hjärta på kommer från Västergårdens keramik, serien heter "Bultande hjärta". Jag har älskat Västergården sedan jag såg deras keramik för första gången!!! Varje jul blir jag så sugen på att köpa något från deras julkollektion, men såhär på våren känns kanske hjärtan mer lämpligt som tema (man skulle ha haft hela serien till alla hjärtans dag!). Västergården har webbutik, för oss som inte har förmånen att kunna se hela deras sortiment i någon affär.


Keramik finns också hos Pelargonium. Känns inte dukningen med vitt och turkost väldigt vårfräscht? Vackert med lite avskavd glasyr och fina detaljer i relief, samt inte helt runda tallrikar. Det ger pluspoäng hos mig!











Franskt porslin hittar man hos Le Midi France. I min smak lite väl färgglatt med inspiration från Provence, men lite vitt och gräddigt hittar man också. Har tyvärr ingen bild då den inte blev snygg att ladda upp här. Allt med en rejäl, lantlig känsla. Tallriken "Provence" finns i flera färger, tyvärr är priset rätt rejält också, 370 kr. Snarlika finns att köpa på Ikea ("Arv") eller Lagerhaus för en tiondel av priset... Själv har jag Lagerhaus krämfärgade servis, som min snälla syster släpat med sig hem åt mig, lite i taget, när hon åkt tåg från Göteborg.
En annan serie som jag också har hållit ögonen på, är Mios "Phoeme" som finns i milda pastellfärger och har en söt reliefvolang. Här är en dukning från Mio, visserligen med lite jultema (med julgranskulorna), men vacker ändå. Om man hade bytt ut julgranskulorna mot lite skira vårlökar eller ranunkler så hade dukningen blivit mer vårlik.











Inga kommentarer: