03 januari 2010

Vit, vit vinter

Det är väl inte bara hos oss det är smällkallt och mycket snö, så särskilt originella bilder blir det kanske inte. Idag var det kallt i huset när vi vaknade, och det dråpliga i situationen är att för varje tiondels grad jag får upp värmen i huset med vedspisens hjälp, så sjunker yttertemperaturen motsvarande grader...


.
Här bor vi, mitt i snön! Till vänster om verandan är vårt köksfönster, och till vänster om det så skymtas de franska dörrarna till den nybyggda matsalen (den observante noterar att vi inte har hunnit måla fönsterfodren vita på nybyggnaden).
.

.
"Fågelbar" i det knotiga gamla äppelträdet.
.

.
Gårdens vårdträd, en jättestor lönn.
.
.
Pumpen på gårdsplanen (som inte används - vilket kanske är tur med tanke på all snö!)


.
Gungorna har nog frusit fast...
.

.
... och här vill ingen sitta och fika...
.
Imorgon börjar allvaret igen med jobb för oss vuxna och fritids/dagis för barnen. Tänk vad snabbt ett jullov går! Men nu går vi mot ljusare tider och det gläder mig verkligen.

21 kommentarer:

Anne sa...

Hej!
Vilka fina bilder du bjuder på, jag tycker vinter är underbart!

Erat hus ser ut att ligga så fint där inbäddad i alla snö.

Kul att läsa din årskrönika i tidigare inlägg.

Kram Anne

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilket underbart hus du har Kristin! Fantastiskt mysigt ser det ut! Om jag har möjlighet kommer jag såklart och hälsar på under 2010!

Stor kram Jenny

Mrs B sa...

Vakkert, vakkert... :)

C. Tvillingmamma sa...

Vilken HUS!!! Så fint!

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fint ni bor!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!

Underbara bilder! Så fint ert hus är, och verandafönstren är underbara. Vi har också en gammal grön pump, men den slipper vi också hämta vatten i:)

Här är vi lediga en vecka till. A börjar skolan nästa måndag så då för lilleman också vara hemma. Det blir väl mysigt, men man blir så slö bara. Det är allt skönt att komma in i rutinerna igen:)

Ha det så bra!

Kramar
Karin

♥ Fyra årstider sa...

Å vad fint du bor kristin..det hoppas jag få se i framtiden.
Kram Lotta

Unknown sa...

Men så otroligt vackra vinterbilder! Jag ville bara kika lite sent kanske men... bättre sent än aldig, in till dig och önska dig ett riktigt fin 2010! Kram Petra

Hannis sa...

Vilken vacker miljö du lever i!
Ljuvligt när man har naturen nära.

Usch ja, hur gick ledigheten så fort...
Men det blir ju lite av en mjukstart med röd dag på Onsdag.

Kram Hannis

Terese sa...

Så idylliskt! Inte så originellt med vinterbilder kanske nä, men vackert! Ert hus är ju ljuvligt! Vinterbilder hos mig också, men från isen! Kram Terese

Karin sa...

Härliga bilder! Gillar ditt hjärta nedan!
Karin

Hem och Lycka sa...

Gud så vackert du bor..

kram Mia

becca sa...

Vad fint ni bor, härligt att se att det inte bara är vi som måste måla ute när våren kommer =).

Ha det bra, kram Rebecca.

Unknown sa...

Hej!
Har aldrig varit inne på din blogg förut, men det ska bli ändring på det!Såå fin, snygg layot och mycket fint. Ni bor jättehärligt.
Kika gärna in hos mig. Jag kommer att lägga in dig i min blogglista så jag kan följa dig.
Ha det så bra på det nya året
Hälsningar Anna

Kamomilla sa...

Ert hus är så otroligt vackert!!!
Och dina bilder är underbara som vanligt! :)

Här eldar vi som bara den, och är glada åt att vi är lediga ännu, för då kan vi elda både morgon och kväll. Jobb först på fredag...

Made in Persbo...Carina sa...

Härliga bilder! Så vackert landskap och hus!
Längtar sååå tills jag får se det live.

Ha en fin vecka på jobbet!
Jag fortsätter renoveringen av sonens rum några dagar till innan jobbet drar igång ;)

Kram, Carina

Tidsmästarinnan sa...

Hej Kristin,
å himmel vad vackert du bor!! Och helt underbara bilder...
Önskar dig ett jättefint nytt år, det ska bli roligt att följa din fina blogg under 2010!
Stor kram
Susanne

Britt-Inger sa...

Det är bara att njuta i fulla drag...Måste nog ut och fotografera jag med för det är vackert utanför norrlands fönstret.Vad vackert du bor..
God Fortsättning.

Marie sa...

Ljuvligt vackra bilder Kristin! Erat hus är underbart, jag har ju dessutom sett det på riktigt och vet hur fantastiskt fint ni bor.

Här är vi lediga ytterligare några dagar innan allvaret drar igång igen. Hoppas att ni får en bra vecka!

Kram Marie

Karin Krut sa...

Hahaha... jaaru Kristin jag tänker varje dag att jag ska knäppa dom däringa bilderna till dig men det är helt upp och ner och varje dag så tänker jag att, i morgon så ska jag städa undan och knäppa lite bilder men jag är rädd för att det får bli stökiga bilder om det ska bli några bilder alls ;)

Visst är det härligt när det är lite vinter när det faktistk är vinter. för min del får snön gärna ligga kvar januari ut så att det inte blir så där mörkt och trist igen ;)
Ha en skön vecka
kram Karin

Ullis sa...

Vad vackert ni har det!