24 oktober 2008

En liten bit av himlen...

... tog jag del av idag, när jag packade in M + vagn och styrde kosan mot Tranås. Trots att vi bara har en halvtimmes körning dit, så är vi aldrig där. Det känns mer "naturligt" att åka en halvtimme västerut och hamna i Jönköping istället.

Tranås har, trots att det är en liten stad, flera trevliga butiker att titta i på inredningsfronten. Det praktiska är att Tranås bara består av en gata (nu är jag lite elak...) och alla inredningsaffärer ligger på den! Jag började med Inne, en mycket trevlig affär, lite som ROOM i Stockholm när det var nytt. Det var mycket Lexington och annat i New England-stil, och även om jag tycker att mycket av det är snyggt, så "sparade jag slantarna" till de två andra stoppen: Mollys hus och Moster Malla.

Hos Mollys hus handlade jag flera småsaker, en liten lykta i fattigmanssilver från Bloomingville, chokladkaffe, hyllbårder i vit spets, doftljus och en liten tvål, den första julklappen jag köpt! (Det är helt riskfritt att säga att det är en julklapp för mottagaren läser inte denna blogg!).

.
Jag köpte också de här helt oemotståndliga kaninkorten... man blir glad bara man ser dem! Jag överväger starkt att inte skicka dem till några utan rama in och ha som tavlor i M:s rum, då skulle jag kunna gå och kika på dem och skratta så ofta jag ville!
.
.
Som ni säkert vet, så har Mollys hus även postorderförsäljning - för er som bor långt bort! För er andra som bor närmare, rekommenderar jag verkligen ett besök hos trevliga Malin i hennes underbara affär där man för övrigt också kan handla vackra kläder från Noa Noa.
.
Sedan var det dags för Moster Malla, en blomster- och inredningsaffär. Här köpte jag mycket zinksaker från Madame Stoltz! En stor rund burk, en hjärtformad burk och två spannar. Den ena spannen fick genast bli kruka åt olivträdet, då den andra spannen jag hade till det var i största laget.
.
.
Här står olivträdet i sin nya kruka. Ni skymtar doftljuset till höger, liksom ett par franska salt- och pepparkar, som jag kom på att jag inte hade visat er - traderafynd, så klart.
.


Här är zinksakerna på en gammal kökspall, och så vita blommor (kryss och alströmeria) i en tillbringare från Ikea. Snittblommor på en fredag är för mig en kanonstart på helgen, jag tycker det är en otroligt lyxig känsla att ha snittblommor hemma. När vi bodde i Stockholm var det ju inga problem att fixa famnstora buketter för nästan ingenting på väg hem från jobbet, när alla hötorgshandlarna ville bli av med sina blommor. Här på vischan är det ett helt företag att hitta snittblommor, nu hade jag turen att det var torgdag i Tranås så jag kunde passa på att köpa blommorna billigt.
.
Mitt sista besök i Tranås blev Forma Rum, där handlade jag ingenting, det var inte riktigt min stil.
.
Jag önskar att ni får en skön helg, och tack för era kommentarer om mina eventuella målningsprojekt. Vilken tur att Blogger bestämde sig för att fungera igen så att det gick att lämna kommentarer! Nu svarade ni ju inte riktigt som jag hade velat (hrm!) när det gällde ljuskronan så vi får se vad som händer... ;-)

20 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Åh vad många fina saker du har shoppat loss på! Nu blev jag ju riktigt sugen på att åka hemåt och pyssla om lite. Tycker att det här i Luleå är lite ont om affärer som säljer saker i den här stilen. Jag fyndar på Lila Lövskär, en jättemysig butik (lite farlig dock eftersom jag får lust att göra om varenda gång jag varit där!! Ha nu en riktigt mysig fredagskväll, med snittblommor och allt!

Kamomilla sa...

Mycket mysigt och roligt att du bröt det invanda mönstret och styrde näsan åt andra hållet istället. :)
Kaninkorten är jättesöta! Jag skulle nog också rama in dom!

Hem och Lycka sa...

Vilka fina köp du gjort! kram

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Vad fint!
Pallen med söta saker på är ju fantastisk!!
Jag älskar zink - funkar alltid!

Ha en härlig helg!

Jeanette

Tulipa sa...

Vilken shoppingtur du fick dig. Mycket i bagaget hem...det är inte lika kul om det blir nedslående resultat!
Ja, igår var det ju helt dött att försöka kommentera. Trist. Men nu går det ju.
De där söta blommorna du virkade - har du sett filten jag har i mitt inlägg, tyckte att de lite påminde om varandra...Så ja, du kan sätta dem på en filt. Om du nu inte skulle veta vad du ska göra av de sista!
Kram Tulipa

Karin Lindström sa...

Godkväll Kristin!

Men vilken shoppingtur! Jag blir alldeles virrig, ögonen går i kors av allt fint *fniss*.
Jag plockar faktiskt fortfarande blommor och blad från trädgården. Det är ju också lyxigt men jag förstår dig precis. Har ju också jobbat brevid Hötorget där de nästan slängde blommor efter en på kvällen!

Tack för dina fina bilder på alla vackra saker!

Ha en riktigt mysig kväll och skön helg!

Många kramar
Karin

Åsa sa...

Hej syrran! Du, de där virkade blommorna får du ta och lära mig nån gång...jag är liksom inte så bra på att förstå och följa en beskrivning...tror jag... Kram kram

Liten Bod sa...

Så fina inköp! Sakerna på pallen ihop med blommorna är ju så rätt ihop! Jag kan ju slinka förbi Hötorget, men det blir tyvärr för sällan ändå. Jag glömmer bort det ibland, måste skärpa mig.... Det är fräscht med blommor hemma! Kram, Tina

Anonym sa...

Hej!
Kul att återse "mina" salt- och pepparkar!Dom vann du av mig på Tradera, ganska så lustigt efersom jag troget läser din blogg anonymt!
Mvh Åsa/Dosanz

Himmelbit/Njut en smula sa...

Hej!

Stort tack för dina goa ord på min blogg. Jag blev så glad! Det känns skönt att höra att man inte är ensam om detta samtidigt som det är jättetråkigt att flera ska behöva lida av det. Ett jättetack till dig för att du tog dig tid att skriva och berätta om dina upplevelser! Och jag blev väldigt berörd av vad du skrev och tog till mig varje ord! Jag tar dig på orden och hör av mig till dig om jag undrar över något mer, tack! Just nu håller jag på att försöka smälta fakta men det kommer säkert många många frågor framöver.

Extra roligt att läsa om ert besök i vår lilla stad också. Du missade min absoluta favorit - Ljungs Handelsträdgård. Den ligger inte vid Storgatan - tro det eller men vi har nååågra fler gator ;-) :-D.

Ha en toppenhelg!
Kramar

Himmelbit/Njut en smula sa...

Hej igen!

Ja, du får se till att hitta dit nästa ggn du är här. Där finns en massa mysigt. Det är stora växthus med blommor men i ett av växthusen har de inredningsprylar från Miljögården, IB Laursen, House Doctor, Sturehofs Krukmakeri osv osv. En massa mysigt!!

Vi var ett gäng tjejer som under lång tid skrev väldigt flitigt i en tråd på Familjeliv.se, som hette Vita hem. I våras bestämde vi oss för att träffas uppe i Stockholm och inför träffen, som var i juni, skapades bloggen Vita hem. Så nu används den tyvärr inte längre, utan var bara inför träffen plus att vi la upp lite bilder där i efterhand. Vissa är kvar på Familjeliv, vissa har mest msn-kontakt idag och givetvis har vi ju även kontakt via våra egna bloggar också. Alla är välkomna till Vita hem på Familjeliv.se - det är alltid uppskattat med nya "ansikten" och inspirationskällor. Tyvärr, som sagt, så är inte alla kvar där men det är ett gott gäng kvar iallafall tror jag. Jag har inte varit där på länge, men det beror mest på att datortiden har varit mer begränsad när jag haft ont. Här är länken dit: http://www.familjeliv.se/Forum-11-240/m37361709.html

Kram

Karin Lindström sa...

Vilken tur att det gick bra med hästarna och att hon är frisk. Jag förstår att du varit orolig.

Jag hade bara krattat hjärtat så det blåste genast bort, men det blev lite roligare då.

Tack för din hälsning, jag blir alltid lika glad!

Ha en fortsatt mysig hösthelg!
Många kramar
Karin

Millas hem sa...

Hej!
Fina saker du hittat!
Och salt och pepparkaren var så himla charmiga!
Beträffande frågorna i det förra inlägget så tänkte jag att tipsa om Lilla blankas "lådhylla" i inlägget för ett par dagar sedan! Din påminner lite om hennes och den är vit....superfint, tycker jag!
Kram Camilla

Vitt och blandat sa...

Åh vad mysiga saker du fick tag på!! Vad superfint det blev på pallen! Mitt feng shuiande fortsätter, ni kommer väl att få en smärre chock när jag visar vilka förändringar jag gjort!... Får se om jag lägger ut bilder i afton!.. =)

Det här med Feng shui - energier är helt fantastiskt. Det fungerar verkligen - eller vad det då är. Men det ska jag oxå berätta om sen!

Kramisar till dig/Anneli

Kamomilla sa...

Hej vännen!
Du frågade om köksbänken. Vi har vaxat vår och det har hållit bra. Det översta lagret är ett tjockt genomskinligt lager. Men men.. Ni har en oljad skiva och då tror jag tyvärr att det inte går. Jag är nu ingen expert så du kan ju ännu kolla med en expert i affären, men jag har för mig att man inte får det att fästa på en oljad yta. Då borde man slipa bort all olja, men det kan vara svårt för jag kan tänka mig att en köksbänk är ganska genomoljad för att den ska hålla...

Osmocolor heter vaxet och finns i många nyanser. Vore jag du skulle jag checka med färghandlare vad de säger. kolla om de har vaxet och huruvida det går eller inte.

Lycka till!

Kamomilla sa...

K-rauta i Finland säljer vaxet. Om jag inte minns fel så finns k-rauta i sverige också och då kan du ju ringa dit och fråga.

Mollys Hus sa...

Vilket vacker hem du har! Jätte fin inredningsstil :)

Mollys Hus sa...

Tack för kommentaren om min butik :) Välkommen tillbaka! Du har även en fin blomsteraffär med mycket inredning som heter Aronssons Blomsterhandel som ligger på storgatan 36.

Anonym sa...

Jag fick paket idag! Tusen tack - jag blev jätteglad! Allt kommer till andvändning, var så säker.

Anonym sa...

Ja Tranås har verkligen mycket kul på inredningsfronten för att vara en så liten stad. Man borde åka dit lite oftare! :-)