13 oktober 2008

Pysselkliande fingrar

Idag kunde jag inte hålla mig längre, nu har jag börjat julpyssla! Jag har gått och funderat i en månad vad jag ska fixa med inför julen, men inte nämnt något på bloggen om det. Fast nu verkar det vara fritt fram, det är jättemånga andra som inte heller har något tålamod att vänta tills det är mer lämpligt att julpyssla, så nu ansluter jag mig till skaran!





Det här är julklappshängen, men det går ju även att dekorera ljusstakar eller annat med dem. Jag använde de pärlor jag hade hemma, så det blev en blandning av sötvattenspärlor, glaspärlor och nickelfria metallpärlor. Allt trätt på en vanlig, tunn och mjuk ståltråd.



Jag torkade äppelringar idag och det luktade ljuvligt i hela huset. Här hänger "skörden" uppträdd på ett grovt snöre. Jag får se var jag placerar dem senare. För den som också vill prova: skär tunna skivor av äpplena, lägg på ett bakplåtspapper på en plåt och låt stå i ugnen i 75 grader ett par timmar tills de är helt torra.









Jag inventerade spets- och bandförrådet också, det är jättefint att ha spetsar och band på paket och kort. Korgen målade jag vit i helgen (dock när M sov den här gången, vis av erfarenheten!) och den passade bra att ha alla spetsbitarna i. Jag blir så himla sugen på att slå in fina paket när jag står och rör i korgen!

Nu måste jag ta hand om lilla M som sovit middag. Sedan ska vi nog gå ut och plocka kottar längs någon väg, nu vågar man ju inte gå ut i skogen när älgjakten har dragit igång!

9 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

men åh vad det var länge sedan som jag torkade äpplen så: Det måste jag göra:)
Ja, det doftar ju helt undebart.
Ha en fin kväll.
Kram från Lallis(som gärna kikar in här igen)

♥ Fyra årstider sa...

Vad fint du har det här och pyssla inför jul känner jag igen. Är sugen på att inhandla lite julsaker.
Kram Lotta

Hannis sa...

Julen is in the air=))
Ser pynt och julpyssel överallt just nu!
Så du är inte ensam!

Vad fint med pärlhängen.
Dom kan man ju ha till mycket.

Kram Hannis

Kamomilla sa...

Här flödar kreativiteten ser jag!jag har också gjort äppelringar och det är mums!!
Fina hängen, nu blev jag allt lite pysselsugen jag också!

Marie sa...

Hihi, skönt att det är fler som har börjat att julpyssla! Här kliar det också i fingrarna så jag var tvungen att börja så smått häromdagen.
Så fina saker du har gjort och jag bara älskar dina spetsar, så vackert det var att ha dem i den vitmålade korgen.

Ha en härlig vecka Kristin!
Kram Marie

Anonym sa...

Hej! Julpysslandet sprider sig som en löpeld...det är ju kul. Förberedelser är aldrig fel! Mysigt med alla spetsband! Kram Tulipa

Anonym sa...

Jag har också hållit på att julpyssla... Men det har med min hemlis att göra, så jag får inte visa det ännu. Det involverar i alla fall papper, kliser och knappar. Hoppas Ni har det bra nere i södern. Här är saker och ting inte riktigt på topp, men det blir väl bättre.

Kram//MarieJO

Fröken Fräken sa...

Ja, torka äppelskivor sådär, det ska jag minsann ta och göra. Brukar torka lime och citron men äpplen har jag inte provat. Kan tänka mig att det luktar gott!

Millas hem sa...

Vilka vackra bilder på all spets!
Finfint!
Kram Camilla