18 november 2008

Den första hyacinten

Igår köpte jag mina första hyacinter! Kunde inte låta bli, jag älskar när de är såhär knubbiga och gröna. J undrade varför jag planterade broccoli i en kruka med mossa... och tja, är man 5 år så kanske en knoppig hyacint har vissa likheter med broccoli...

Mossan hämtade jag ute i trädgården. Tänk att jag alltid behöver mossa en dag när det är fruset så att jag får stå och dra och dra innan mossan lossnar! Satte i några (fusk)pärlor också, det är vackert med grönt mot pärlemor, tycker jag.











Nu tänkte jag peka med hela handen: om ni plockar mossa, så snälla plocka på något ställe där det inte syns så uppenbart. Jag tycker det är så fult när man skalar av en hel sten så att den står alldeles "skallig" och bar. Ta mossa på kanten av stenar eller på stenar som ligger lite undanskymda. Tänk vad lång tid det har tagit för mossan att växa, och det är ett ögonblicks verk att riva bort den. (Jag gillar inte när man fäller träd heller, av samma anledning, men det är en annan historia.)
.
Idag sitter vi mest inne, det är blåsigt och regnigt och kallt. Vilken tur att vi har vedspis!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilka underbart vackra bilder du bjuder på idag när du visar din fina hyacint... eller ska vi kanske säga broccoli ;)

Hyacinten, mossan och dom vackra pärlorna är ju så fina i den vackert slitna krukan.

Kram Kram

Lilla huset på prärien sa...

Bra sagt Kristin! Jag gillar inte heller när vi människor far fram i naturen som en o annan Bulldozer och river o stampar. Nej, fram för försiktigheten!

Fint du har gjort det! :) Själv har jag en hel del mossa i min matta där ute så jag behöver nog inte ens sticka till skogen...

Kram Jenny

Liten Bod sa...

Jag tycker om både broccoli och hyacinter :) Jättefina bilder du tagit! Håller med om att man ska vara rädd om mossan... Kram, Tina

Hem och Lycka sa...

Hihi, vad gulligt - broccoli.. :-D Men bra skrivet om mossan, jag är också försiktig när jag plockar men till jul köper jag faktiskt. kram

Åsa sa...

Mycket fint! Tyvärr tror jag inte att jag har möjlighet att ha hyasinter i år. Jag är rädd att O inte ska sköta dem medan jag är borta på veckodagarna och så hinner de vissna innan jag sett dem...och det vore synd och skam.

Men jag måste också göra ett tillägg till ditt inlägg. Miljömänniskan inom mig väcktes nämligen till liv. "Måste" man nu plocka mossa från stenarna så bör ni hålla i åtanken att många mossor och lavar är rödlistade, dvs fridlysta!

Millas hem sa...

"Broccoli i kruka"! :)
Ingen dum idé alls! Sött sagt!
Kram C

Kamomilla sa...

Oj, nu fick jag julkill i magen! :)

Karin Lindström sa...

Hej goa Kristin!

Nog känner jag till gården, men det har inte varit stuteri där förr. Nu blir ju nästan alla gårdar hästgårdar, Det är mer pengar i det än i kor! Mina föräldrars gård ligger 5-6 km därifrån!!!

Vet du att det är precis likadant med mig, Igår var jag ute och försökte få loss mossan. Idag regnar det för fullt så det hade varit betydligt lättare. Bra att du säger att man ska vara varlig också! Jag plockar ju hos mig så jag kan ta bakom skräphögen tex.

Fint blev det i alla fall, och jag älskar också hyacinter!

Sköt om dig!

Många kramar
Karin

Florist-javisst sa...

Hyacinter är lika fina knoppiga som när de blommar, tycker jag. Bra tänkvärda ord om mossan. När jag plugga i Norrköping, så kunde vi hitta mycket kuddmossa där. Men här i Uppland har jag inte hittat någon. Har ni mycket kuddmossa där ni bor?
Snöiga hälsningar Maria.

♥ Fyra årstider sa...

Jag älskar din blogg och lägger den på bloggkoll NU. Min afvoritblomma till jul.
Kram Lotta

Vitt och blandat sa...

Ååå hååå - det kliar riktigt i fingrarna att ge sig ut å köpa hyasinter, såååå underbart fint det blev med mossan och pärlorna!!!! Allt var verkligen helrätt, med den slitna krukan oxå.. Det är nästan synd att hyasinterna växer upp för då förvandlas dom ju snart till skrangliga spektakler!..

Jag håller fullständigt med dig om mossan. Själv tar jag jätte lite från en plats, flyttar mig till en annan och tar lite, lite därifrån - då syns det inte så mycket och det ser inte illa ut på marken!..

Varma kramar vännen/Anneli

Vitt och nött sa...

va fint! sådär har ja med gjort :) tycker precis som du att det är så fint med vita pärlor mot den gröna mossan!

klokt sagt om mossan, brukar oxå tänka mej för så man inte tar för mycket på ett ställe. bättre å ta lite på många ställen.

ha en bra dag!
Kram Ellen

"anntherese" sa...

Ser att du gillar heminredning. Då kanske min site är något för dig? På anntherese.se kan du välja bland unika och annorlunda motiv att dekorera ditt hem med. Fototavlorna passar utmärkt som present eller julklapp till den som gillar heminredning och design! Jag säljer även vackra vykort och inspirerande fotoböcker. Välkommen in på ett besök!

Karin Krut sa...

Oooh vilken vacker broccoli ;) Visst är det härligt med barn. Jag tycker som du med mossan. Ibland när jag ska samla mossa tar det jättelång tid för jag måste både hitta "rätt" mossa och rätt ställe att plocka på. Nästa gång ska jag plocka i vår gräsmatta för där har vi massor! ;)
Ha en skön kväll
Kram Karin

Annika sa...

Tycker också hyacinter är såååå fin amen kan inte ha dem inomhus... är allergisk..:(
Håller med dig om mossan.... man kan faktiskt smyga lite bakom istället för att ta en hel stens mössa... Kram Annika

Hannis sa...

Bra att du pekar med hela handen!
Vi ska vara rädda om det naturen har att ge.

Mycket vackert arrangemang!
Sen bara måste jag berömma dina bilder igen.
Dom ser så klara ut.
Använder du extern blixt?
Försöker lära mig att använda min systemkamera men är lite nybörjare så jag håller mig till automatfunktionerna än så länge=))

Kram Hannis

Hannis sa...

Tack snälla snäla du för alla tips!
Kändes som att få en riktig lektion.Det behövdes!
Har en Eos40D.
Ett minus är dock att jag "bara"köpte ett macroobjektiv till.Får bli nästa present till mig själv,ett till objektiv.
Har en externblixt då även jag tycker illa om blixt där den fixeras direkt på det man fotar.

Nu ska jag pyssla med min kamera=))

Kram igen

Marie sa...

Hihi, vilken vacker broccoli du har planterat Kristin! Det är ju när de ser ut sådär som hyacinterna är allra vackrast tycker jag. Jag har allt planterat några broccoli jag med tillsammans med lite mossa.

Kramar Marie