09 februari 2011

Vackert kök

Dagens bild blir en inspirationsbild på ett kök som var med i Allt i hemmets senaste nummer (nr 3/2011). Tyckte det numret var en besvikelse, då det skulle vara köksspecial men de endast visar en bild från fyra olika kök. Det här köket hade jag gärna sett mer av, jag gillar speciellt:
  • lådorna i köpmansdiskstuk
  • det gamla bordet som är köksö
  • porslinsvasken och de liggande, fasade kakelplattorna
Jag tycker kök utan överskåp är så snyggt, det är läckert med bara en enkel hylla där det står saker framme. Så har vi ju inte här hemma, och jag undrar därför varje gång hur det skulle funka hos mig. Skulle jag få plats med alla mina saker (om överskåpen försvann)? Skulle hyllorna och allt som står på dem bli dammiga och äckliga? Å ena sidan tycker jag att öppna hyllplan är väldigt vackert, å andra sidan tycker jag också om förvaring bakom stängda luckor, då det ger ett mindre rörigt intryck. Allting har för- och nackdelar.

Uppdatering 110210: Såg nu att detta kök figurerat tidigare på min blogg, här kan du se fler bilder från det!

Bild lånad från Allt i hemmet.

5 kommentarer:

Kia sa...

Samma här! Kan tycka det är fint med ett öppet kök till viss del men hemma nää. Vill inte se allt man har. : )
/kia

Nanna sa...

Vi ska göra om vårt kök i år och ha utan ovanskåp. Istället ska vi ha ett stort skåp bredvid skafferiet och kyl o frys som går från golv till tak som ska få rymma de mesta och sen blir det bra förvaring i underskåpen. Ska ha en massiv hylla på väggen där det får stå tekoppar och kakburkar örter mm

Rose Garden Malevik sa...

Nä lite dörrar e nog bra :)
Ha en fin kväll
Håkan

Kamomilla sa...

De blir inte dammiga o äckliga för det är så mycket mer lättstadat! :)
Det tycker jag- vi har ju dessutom flera hyllor.
Sen är ju det där med grejor- hur mycket behöver man egentligen? Jag kunde rensa bort ca 30-40% av mina kärl om inte mer, men håller dem av "om"-"utifall man behöver"- eller nostalgiska skäl..

Supervackert kök är det i alla fall!Jag kan se varför du gillar det!

Hildas hem - Sofia sa...

Ett riktigt snyggt kök. Jag gillar också det där med bara underskåp och några snygga hyllor med fina grejer på. Jag har en del öppna hyllor och det gäller ju att ha ordning på dem. Det är så mycket enklare att bara öppna en skåpsdörr och stuva in allt och sedan snabbt stänga igen :)

Vi har köksrenoveringsplaner här hemma och det kommer att bli utan överskåp ... men mest för att vi inte får plats med överskåp. Får fundera vidare på hur det ska se ut ...
Tack för inspirationen!

Ha en fin dag!
Kram Sofia