11 juli 2009

Lekrummet

Hallå, nu är det världspremiär... jag bjuder för första gången på några bilder från hallen på ovanvåningen som är våra barns lekrum. Det har jag konsekvent undanhållit er bloggläsare från hittills för det har varit vårt privata jordskalvsområde, med undantagstillstånd utfärdat. Det var pizzeriagula väggar innan, och vi hade vår stationära dator här som samlade mängder med damm och hade en gigantisk sladdhärva som svans. Nu har vi kört budgetrenovering, jag köpte matt väggfärg på Ica (!) i nyansen gräddvit, och så rollade vi direkt över tapeterna. Det blev faktiskt väldigt bra resultat. Taket blev också vitmålat. Det tog en helg att fixa till, och längst tid tog själva förberedelserna med att tömma rummet och täcka golvet. Jag hade dragit mig enormt för att fixa till detta och så gick det hela smidigare än väntat, vilken lättnad!

Jag har hittat inspiration till rummet bland andra bloggar. Här finns ett härligt pojkrum från bloggen Lantlivsdrömmar. Idén om skolplansch, randigt bolstertyg i kombination med vitt och grått på väggar och möbler har inspirerat mig. Från Marie med Min lilla veranda tog jag också lite idéer. Linnetyg, randiga kuddar, skolplansch även här... Jag vet inte hur man ska beskriva stilen? Grabbigt franskt? Jaktinspirerad lantstil? Även om det finns tv, dvd och play station här och plats att leka på, så är det här vi har hängt min mans alla "jaktmemorabilia". Jag tycker det funkade rätt bra att kombinera lek och jakt!


.
Det grå skrivbordet har varit magasinerat på logen ett tag, det har hängt med mig sedan jag var tonåring, när jag var student i Linköping och sedan i lyan i Stockholm, och det var min mammas innan dess. Kul att det kan komma till heders igen! Jag ska nog leta efter en annan stol, den här extra matstolen passar inte riktigt in, men man tager vad man haver... Den svanslösa gunghästen är second hand.
.
.
Det enda nyinköpta till rummet är en liten bäddsoffa från Ikea (modellen heter Hagalund), vi blev så nöjda med att hitta en smal soffa som passade på den lilla väggstumpen utan att sticka fram i dörröppningen. Där får tre barn plats att sitta, eller två vuxna, och att det är just en bäddsoffa är ju jättebra när man som vi bor i ett litet hus utan separat gästrum. Fårskinnen är från gårdens egen produktion (du vet väl att vi säljer fårskinn - läs mer här). Soffbordet är också en möbel som har stått till sig ute i bodarna, det hade vi som soffbord i min lilla etta i Stockholm och med tiden har det blivit lagom nött!
.
.
Kuddfodralen sydde jag härom kvällen av ett randigt tyg jag hittade på Jysk tidigare i somras, 5 m för 50 kr på rea! Färgerna syns lite dåligt men det är brunt, vitt och ljusblått i ränderna.
.
.
På hyllan ovanför soffan ställde jag lite jaktrelaterade prylar. Fågeln på pinne är nytillverkad, men den svartvita vetten är över hundra år gammal. Här står också en liten skolplansch med vildsvin (skymtas till vänster i bild), M envisas med att tro att det är får, för hon säger "bä bä" varenda gång hon tittar på bilden.
.

.
På soffbordet mina två experimentljusstakar från i höstas, det funkade utmärkt att måla vanlig svart färg på mässing. Lite suddigt i bakgrunden syns bokhyllorna som finns under hela snedtaksväggen, det är låga Billysar från Ikea. Riktig tur att den låga hyllmodellen passade in under vårt snedtak så vi slapp platsbygga alla hyllor!
.
.
Här syns trappräcket. Det fanns inget räcke på ovanvåningen när vi flyttade in, så detta har jag ritat själv och låtit en snickare tillverka. Framför en vit korgstol från Ikea, med ljusblårandig dyna från Rusta.
.

.
Här hänger min mans rådjurstroféer. ("Näsan" på rådjur nr 2 i övre raden blev avbiten av vår förra labrador i ett uttryck av väldig jaktlycka...)



.
I trapphallen hänger tre gamla gevär som min man ärvt från tidigare generationers jägare i hans familj. Just detta gevär har tillhört "farbror Sixten" (det är lite oklart vems farbror han var, då redan S:s mormor kallade honom för farbror Sixten). Den lilla pipan är en lockpipa. Om någon undrar, så är vapnen självklart pluggade och går inte att skjuta med. Annars skulle de inte få hänga framme!
.
Ja, det var ett långt inlägg... hoppas ni orkade med det!

10 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Klart vi orkar!!
Det blev ju såååå lyckat det "nya" rummet!
Måste kännas skönt att ha tagit itu med det och se ett resultat. Har flera projekt och halvfärdiga rum själv, vet ju egentligen att det tar längsta tiden att dra sig för det och att ställa till, men oj så glad man är då det är klart! Så varför tar man inte itu med saker då för...?

Du gav mig energi idag, TACK!!
Kram Ann-Christine

Kamomilla sa...

Om vi orkar??? Vi älskar dina inlägg!! Intressant läsning varvat med undersköna bilder! verkligen snyggt med jaktinslagen och sådär lämpligt maskulint men ändå inte för mycket.. Du kan du!

Jag söker efter inspiration nu, för det har visat sig att äldsta sonen nu för gott flyger ut ur boet. Hans rum ska bli lillebrors, efter lite yt"renovering" (dvs tapetbyte el målning av väggarna) och lillebrors rum ska bli ett gästrum där bonusflickan får bo när hon besöker oss. Så nu ska jag egentligen få inreda två rum i höst!! Lillebror diggar heavymusik så där blir det inget lantligt inte..., men gästrummet ska nog kanske få en lantligt romantisk touch blandat med marina inslag i vitt. har du tips på inspitrerande bloggar, förutom din egen förstås??

Kram, kamomilla

Mitt lilla äventyr sa...

Va otroligt fint det blev! Jag skulle vara väldigt nöjd med den nya "hallen", det nya rummet!

Kram/Johanna

Helena Dovier sa...

Det blev supersupersupersnyggt! Helt underbart med jaktinslagen mot det gräddvita, och så himla snyggt med bolsterränder, skolplanscher och många svarta detaljer. Kul också när man till största delen kan använda det man redan har. Kanonbra jobbat, Kristin! :-)

Kram från Helena

MODERN COUNTRY sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MODERN COUNTRY sa...

Hei!

Fant veien via Made in Perbo, og gjett om jeg ble glad! Hvilken underbar vakker blogg du har!! Biler som Inspirerer enormt..

Håper du har en fin sommer!

Aina

Sanna sa...

Så mysigt!!Vilken fin blogg du har!
Kram Sanna

Anonym sa...

Men du vad fint ni bor. Du/ni har otroligt smakfull stil. Jaktinslaget blev jättebra. Själva ska vi till och bygga vägg och göra ett pojkrum. Det tar lite tid dock med en 2- samt 4-åring som gärna vill hjälpa till. :) Ha en skön kväll! Kram Sofia

Made in Persbo...Carina sa...

WOW så snyggt! Just de inspirationskällorna du visar tycker jag också jättemycket om. Tycker du fått till det superfint! Skolplanschen med vitsippan är nog den snyggaste jag sett. Å vad jag vill ha en sån! ...och den med vildsvinen är ju också grym! Det är den absolut minsta jag sett. Jättesöt!
Nu blev jag ju suuupersugen på en vitsippeplansch. Får du nys om en sån till salu nån stans, tänk på mig och tipsa mig gäääärna!

Ha det gott vännen!
Kram, Carina

Therese Wahlström sa...

Hej!
Lånade ett par bilder på din blogg, hoppas det är ok, säg annars till :)
Blev mycket inspirerad av din blogg, och jag kommer nog hämta många idéer från dig till vårt nya boende på landet! Har också en tanke på rådjurshorn och gamla gevär på väggarna, det är lantligt för mig :)
Sen att jag är "van" vid det sen jag var liten gör ju att jag ännu mer vill ha det så och minnas mina glada barndomsdagar :)

Tack igen för en trevlig blogg, du kommer hamna på min följarlista!
kramart